Jeanneau42DS
Jeanneau Sun Odyssey 42DS — Jeanneau photo

Rewind™ Radial®
Kabestany Rewind™ działają tak samo jak kabestany dwubiegowe – szybkie wybieranie na pierwszym biegu, większa siła na drugim. Obróć czerwony przełącznik żeby włączyć funkcję Rewind a będziesz mógł wybierać i luzować liny bez podchodzenia do kabestanu i odwijania z niego lin.

Standardowe kabestany elektryczne
Kabestany elektryczne Radial zapewniają żeglarzom rekreacyjnym wygodę płynącą z łatwego w instalacji systemu sterowanego przyciskiem. Konwersja manualnych kabestanów Radial na wersję elektryczną jest niezwykle prosta dzięki temu samemu układowi śrub mocujących.

Wszystkie standardowe kabestany Harken z zasilaniem (nawet te najmniejsze) napędzane są poprzez dwubiegową przekładnię kabestanu – pierwszy bieg zapewnia prędkość, drugi siłę. Silniki Harken montuje się bezpośrednio do osi napędowej kabestanu dzięki czemu kabestan poruszany jest przez własną przekładnię. Dzięki temu uzyskany został mniejszy pobór prądu z akumulatora oraz możliwe było zastosowanie mniejszych, bardziej wydajnych silników elektrycznych.

Kabestany elektryczne Radial dostępne są z silnikiem ustawionym pionowo lub poziomo.

UniPower™
Kabestany elektryczne Harken UniPower™ 900 zainstalowany na szczycie nadbudówki umożliwia stawianie żagli jednym przyciskiem. Nawet na małych jachtach można skorzystać z tego udogodnienia – UniPower posiada silnik częściowo wbudowany w korpus kabestanu, co pozwala zaoszczędzić sporo miejsca nad głową, pod pokładem.

Potrzebujesz pomocy przy szotach? Harken UniPower 900 wspaniale sprawdza się jako jednobiegowy kabestan grota lub kabestan główny na jachtach do 13 m (43'). W przeciwieństwie do typowych kabestanów z napędem jest rozwiązaniem energooszczędnym, bo nie ma strat mocy w przekładni dopasowującej.

Kabestany elektryczne - Pytania i odpowiedzi

30/10/2014

Informacje ogólne

Czy istnieje powód dla którego powinienem zainstalować elektryczne kabestany na moim jachcie?
Kabestany elektryczne umożliwiają żeglowanie na większych jachtach z mniejszą załogą. Członkowie załogi mogą wykonywać wszystkie prace na pokładzie niezależnie od siły, wzrostu czy kondycji. Załogant może przy pomocy jednego przycisku wybrać foka na silnym wietrze lub wykonać inne prace wymagające normalnie sporej siły. Zadania takie jak wybieranie grota wypełnia się bez wysiłku. Gdy warunki zrobią się trudne możliwość wybierania szotów przyciskiem pozwala na dalsze żeglowanie zamiast płynięcia na silniku.

Czy wszystkie kabestany elektryczne mają dwa biegi? 
2-Speed electric winchKabestany elektryczne Harken mają dwa biegi zarówno w trybie manualnym jak i elektrycznym w przeciwieństwie do wielu kabestanów innych producentów, które mają dwa biegi w trybie ręcznym ale tylko jeden w elektrycznym. Możliwość wyboru prędkości roboczej zawsze się przydaje. Na przykład żeglując przy słabym wietrze możesz podczas zwrotu szybko przerzucić genuę na drugą burtę korzystając z pierwszego biegu a następnie wybrać ją do końca na drugim biegu.

Na specjalne zamówienie kabestany w rozmiarze 60 i większych dostępne są również w wersji trzy-biegowej umożliwiającej szybsze wybieranie liny.

Jak się zmienia biegi?
Naciskając jeden z dwóch przycisków wybiera się żądany bieg.

Gdzie na jachcie najbardziej przydają się elektryczne kabestany?
Kabestany elektryczne z reguły używane są do wybierania szotów genuy oraz fału grota. W wielu przypadkach możliwe jest poprowadzenie fału grota do elektrycznego kabestanu szotowego. Ponadto takie kabestany mogą być używane do rolowania grota, podnoszenia kotwicy lub szalupy.

Jak się dobiera rozmiar kabestanu elektrycznego? 
Kabestany elektryczne dobieraj zawsze na podstawie maksymalnego obciążenia. Na przykład jeśli będziesz używać kabestanu zarówno do szotów genuy jak i fału grota, dobierz kabestan stosownie do wymagań szotów. Patrz zamawianie kabestanów Zamawianie kabestanów.

Czy mogę użyć korby do ręcznej obsługi elektrycznego kabestanu?
Manual override for electric winchesTak. Włożenie korby do gniazda nieobciążonego kabestanu powoduje automatyczne odłączenie napędu elektrycznego i umożliwia wykorzystanie obu biegów manualnych do wybierania liny. Opcja ta ma duże znaczenie w przypadku zaniku zasilania na jachcie. Gdy zasilanie zostanie przywrócone blokada zapobiegnie obracaniu się kabestanu z zamocowaną korbą. 
Electric winch switch cover
Przyciski dostępne są również w wersji z osłoną zapobiegającą przypadkowemu uruchomieniu.

Czy kabestany Radial® z napędem mechanicznym wyposażone są w opcję odłączania napędu na czas regat?
Nie. Obecnie nie oferujemy bolców do stałego odłączania napędu od kabestanów Radial. Jednak we wszystkich kabestanach elektrycznych Harken włożenie korby do gniazda powoduje automatyczne odłączenie silnika. Różnica polega na tym, że korbę łatwiej jest wyjąć z kabestanu. Uważać należy jednak aby korba była dobrze osadzona w gnieździe, żeby bolec wewnątrz gniazda jej nie wypchnął.

Jakie jest najlepsze miejsce na zainstalowanie jednego kabestanu elektrycznego?
Silniki do kabestanów Harken są małe i mogą być montowane pionowo lub poziomo, dzięki czemu wpasować je można niemal w każdą przestrzeń. Kabestan zainstalowany na nadbudówce idealnie nadaje się do wybierania fałów. Na mniejszych jachtach więcej miejsca na silnik i przekładnię znaleźć można na standardowym miejscu. Fały do tak ustawionego kabestanu można poprowadzić przez bloczki zainstalowane przy relingu.

UniPower electric winchChciałbym zainstalować kabestan elektryczny na szycie nadbudówki, ale wtedy zmniejszy się ilość miejsca pod pokładem. Czy macie jakieś sugestie?
Tak. Jednobiegowy kabestan elektryczny Harken UniPower™ 900 ma silnik częściowo wbudowany w korpus kabestanu, przez co wystaje on poniżej podstawy tylko na 105 mm (4-1/8"). Pozostawia to załodze więcej przestrzeni oraz miejsca nad głową.

Ile biegów ma kabestan UniPower?
UniPower jest kabestanem jednobiegowym łączącym zalety niskiego kabestanu ręcznego z napędem uzyskiwanym z 12-to lub 24-o woltowego silnika o małym poborze prądu. Maksymalny uciąg kabestanu wynosi 900 kg (1984 lb). Kontroler obciążenia Harken WLC200R czuwa nad nieprzekraczaniem tego limitu. W przypadku braku zasilania kabestan może być napędzany ręczenie przy pomocy korby.

Jaka jest prędkość nawijania liny w kabestanie UniPower?
Prędkość nawijania liny bez obciążenia wynosi 25 m/min (82 ft/min).

Rewind Electric WinchCzym różnią się kabestany elektryczne Rewind™ od standardowych kabestanów elektrycznych?
Kabestany Rewind™ działają tak jak zwykłe elektryczne kabestany dwubiegowe z tym, że po włączeniu funkcji Rewind kabestan umożliwia zarówno nawijanie jak i rozwijanie liny. Dzięki temu w celu wybrania lub poluzowania szotów foka nie będziesz musiał pochodzić do kabestanu. Wszystkie te czynność możesz zrobić siedząc przy sterze przy pomocy przycisków, bez konieczności odwijania liny z kabestanu.

Więcej informacji znajduje się w dziale complete Rewind Electric Winch Q&A.

Czy mogę zacumować jacht korzystając z kabestanu samoknagującego? 
Jest to bardzo zły pomysł. Wiatr, pływy, prądy i fale od jednostek motorowych będą nieustannie zmieniać obciążenie na szczękach samoknagujących i mogą je w końcu uszkodzić. Zamiast tego użyj szpringów zapobiegających ruchom jachtu w przód i w tył oraz długich cum dziobowej i rufowej zapobiegających obracaniu się jachtu. W stabilizowaniu jachtu pomaga również cumowanie do knag lub polerów znajdujących się, przy średnim stanie wody, na tym samym poziomie co okucia cumownicze na jachcie.

Czy łatwo jest wymienić kabestan ręczny na elektryczny?
Ręczne kabestany Radial® łatwo zamienia się na kabestany elektryczne lub hydrauliczne. Nie wymagają płytki adaptacyjnej a ten sam układ śrub powoduje, że nie trzeba uszczelniać starych otworów i wiercić nowych. Jeśli chcesz zamienić starszy typ kabestanu na model z zasilaniem, skontaktuj się z firmą Harken.

Ogólne informacje o linii Radial®

Radial winch serial numbersJak ustalić numer seryjny mojego kabestanu Radial?
Numer seryjny powinien być widoczny po zdjęciu bębna z kabestanu. Znajduje się na podstawie bębna tuż poniżej czerwonego pierścienia łożyska walcowego.

Czy wszystkie kabestany posiadają numer seryjny?
Nie, tylko z linii Radial i Performa™ obejmujących modele elektryczne, hydrauliczne, UniPower i Rewind.

Dlaczego bęben jest węższy u podstawy?
Ten kształt w połączeniu ze specjalnym ukształtowaniem powierzchni roboczej powoduje, że lina utrzymywana jest u dołu kabestanu gwarantując wydajną i bezproblemową pracę.

Akumulatory

Jak dużo prądu zużywają kabestany?
Elektryczne kabestany potrafią pobierać nawet 150 do 200 amperów, jednak nie pracują one zbyt długo. Czas pracy w ciągu dnia nie przekracza z reguły 10 minut. Wielu żeglarzy mierzy ilość amperogodzin zużywanych przez poszczególne urządzenia żeby określić całkowite zapotrzebowanie na energię elektryczną i na tej podstawie dobrać odpowiedni akumulator.

Jak używanie różnych biegów w kabestanie wpływa na pobór prądu?
Kabestany dwubiegowe Harken pobierają mniej prądu niż jednobiegowe dzięki możliwości wykorzystania silniejszego przełożenia na drugim biegu. Kabestany jednobiegowe pracują w okolicy górnych możliwości silnika, przez co potrzebują więcej prądu. Ponieważ prędkość nawijania wyraźnie spada przy dużym obciążeniu, czas pracy jest porównywalny z kabestanem dwubiegowym ale pobór prądu jest większy.

Jak mogę określić wymagania dotyczące akumulatora?
Oblicz ilość energii elektrycznej zużywanej przez wszystkie urządzenia w przewidywanym czasie od ładowania do ładowania. Porównaj uzyskaną wartość z pojemnością swojego akumulatora. Żeby uzyskać optymalną wydajność i żywotność akumulatora jego pojemność powinna być trzykrotnie większa od dziennego zużycia energii. Na przykład, jeśli pobór prądu wynosi 100 amperogodzin dziennie, to potrzebujesz akumulatora o pojemności 300 amperogodzin.

Co to jest amperogodzina? Jak się ją mierzy?
Pomnożenie amperów przez liczbę godzin użytkowania daje wartość amperogodzin. Na przykład kabestan elektryczny pobierający 100 amperów przez 12 minut (0.2 godziny) w okresie od ładowania do ładowania zużywa 20 amperogodzin (100 x 0.2). Żeby wyliczyć zapotrzebowanie na prąd zsumuj tą wartość z wartościami wyliczonymi dla wszystkich innych systemów na jachcie.

Jak dużo amperogodzin zużyje kabestan elektryczny w ciągu dnia?
Ilość amperogodzin pobieranych przez kabestan zależy od napięcia zasilania, rozmiaru kabestanu i tego jak często jest używany. Jeśli masz instalację 24-o woltową pobór powinien kształtować się na poziomie 30 do 35 amperów dziennie. Przy zasilaniu 12 V pobór będzie wynosił 50 do 55 A. Większe kabestany, w rozmiarze 66 lub więcej, zużywać będą 50 do 55 A przy zasilaniu 24 V.

Jak sprawdzić, czy mój obecny akumulator i system ładowania podoła szacowanemu poborowi prądu? 
Cyfrowe liczniki amperogodzin wyświetlają liczbę amperogodzin zużytych przez kabestany i inne urządzenia elektryczne uwzględniając źródła ładowania. Możesz również nabyć mierniki napięcia i mierniki do monitorowania akumulatora i systemu ładowania. Jeśli Twój jacht nie posiada systemu pomiarowego, to możesz nabyć jeden miernik posiadający wszystkie wspomniane funkcje.

Czy ma to znaczenie, czy mam instalację 12-to czy 24-o woltową?
Sprawdź jaką masz instalację i podaj tą informację składając zamówienie. Większość jachtów w Stanach Zjednoczonych wykorzystuje instalacje 12-to woltowe. Jachty z instalacją 24-o woltową spotyka się częściej w Europie. Ponieważ przy napięciu 24 V wymagany jest dwa razy mniejszy prąd przekroje przewodów w instalacji oraz bezpieczniki mogą być mniejsze. Większe kabestany, takie jak 1110, 1120 i 1140 dostępne są w wersjach 24 V.

Czy powinienem zainstalować oddzielny akumulator dla kabestanów?
Nie. Najlepiej jest zastosować zestaw akumulatorów do zasilania urządzeń elektrycznych. Wykorzystanie zestawu pozwala uzyskać niewielki pobór prądu ze źródła o dużej pojemności, co gwarantuje dużą wydajność akumulatorów. Dobrym rozwiązaniem jest zastosowanie oddzielnego akumulatora do uruchamiania silnika, żeby niezależnie od zużycia prądu zawsze wystarczyło prądu do tego celu.

Jakiego typu akumulatorów powinienem użyć? 
Powinieneś wybrać akumulatory dostosowane do głębokiego wyładowywania (deep-cycle), ponieważ będą regularnie mocno rozładowywane a następnie ładowane. Akumulatory żelowe dobrze znoszą głębokie rozładowywanie i są bezobsługowe. Jachtowe akumulatory z ciekłym elektrolitem są tańsze, ale wymagają obsługi. Wysokiej klasy akumulatory z ciekłym elektrolitem zapewniają najwyższą żywotność, ale są najdroższe i wymagają obsługi.

Czy coś jeszcze będzie mi potrzebne?
Potrzebne Ci będzie jeszcze okablowanie, dwa przełączniki, skrzynka rozdzielcza oraz bezpiecznik. Zalecamy również zastosowanie opcjonalnego kontrolera obciążenia który ochroni kabestan przed przeciążeniem. Rozmiar kabla (pole przekroju) należy dostosować do rozmiaru kabestanu, napięcia w instalacji oraz długości przewodów. W ofercie firmy Harken znajduje się pięć wodoodpornych, wysokoprądowych bezpieczników do instalacji 12 i 24V.
Electric winch wiring diagram

Winch MaintenanceJakie prace konserwacyjne są niezbędne?
Powinieneś sprawdzać połączenia elektryczne oraz ładowanie akumulatorów, poza tym konserwacja kabestanów elektrycznych przebiega tak samo jak manualnych. Usuń stary smar przy pomocy delikatnego rozpuszczalnika po czym nanieś cienką warstwę nowego smaru na zębatki. Co jakiś czas naoliw zapadki i sprężynki.

  • United States
  • Australia
  • France
  • Italia
  • New Zealand
  • Polska
  • Sverige
  • UK