49er

Historia klasy

49er w pełni sklarowany waży tylko 125 kg, jego 16 stopowy smukły kadłub stawia bardzo małe opory, ma aż 59 m² żagli dzięki czemu osiąga prędkości zbliżone do 25 węzłów. Załoga trapezuje na wysuwanych 9 stopowych skrzydłach wykonanych z kompozytów aby prowadzić łódkę poziomo i mieć nad nią kontrolę. W szkwałach giętki top masztu otwiera lik tylny grota, dzięki czemu można nosić większą powierzchnie żagla przy słabych wiatrach. Klasa olimpijska od 2000 roku, 49er jest uważany za „samochód Formuły 1” Igrzysk.

Wprowadzenie nowego takielunku
Zgodnie z glosowaniem klasy, nowy składany takielunek węglowy został wprowadzony po Igrzyskach w 2007 roku i został użyty w Igrzyskach 2012 roku w Wielkiej Brytanii. Ponieważ nowy węglowy takielunek jest mniejszy i lżejszy, grot stał się większy, a to pozwoliło załogom ścigać się optymalnie bez zrzucania wagi (5 kg). 49er_sailplan.gif

Dane techniczne

LOA: 4876 mm-16 ft 4 in
Szerokość: bez skrzydeł/ze skrzydłami-1752 mm/2743 mm (5 ft 9 in/9 ft)
Zanurzenie: 1447 mm (4 ft 9 in)
Waga: 74.25 kg (210 lb)
Grot/fok: 19.97 sq. m (215 sq. ft)
Spinaker: 37.16 sq m (400 sq. ft)

49er

6/7/2012

49er Mainsheet SystemStainless Steel Eyestrap - 073Stainless Steel Eyestrap - 07340 mm Carbo T2 Single Loop Block - 214840 mm Carbo T2 Single Loop Block - 214840 mm Carbo Ratchet - 260816 mm Block w/ Eyestrap Assembly-44216 mm Block w/Eyestrap Assembly - 44216 mm Fixed Single - 404

zobacz powiększony obraz

System szotów grota

49er ma fruwający bloczek, który można luzować lub ściągać w dół w zależności od siły wiatru. Aby uniknąć przebrania żagla przy silnym wietrze puszcza się go w gorę co otwiera lik tylny, a wybierając szoty ciągniemy raczej bom w kierunku osi łódki, a nie zbieramy go w dół. Przy słabszym wietrze ściągnięcie bloczka w dół zamyka lik tylny i powoduje, że żagiel ma wydajny kształt.

Obciągacz/kosa

Obciągacz 8:1 można regulować z obu burt. Kosa z przełożeniem 2:1 (która pcha bom w dół, zamiast ściągać go jak obciągacz) powoduje, że załoga może łatwiej przemieszczać się pod bomem.

49er Spinnaker LayoutMicro Cam-Matic Cam Cleat - 46840 mm w/Spring/Eyestrap - 265216 mm Cheek Block - 41616 mm Fixed Single - 40440 mm w/ Spring/EyestrapMicro Cam-Matic Cam Cleat - 468Aluminum Cam Cleat - 150Low Profile SS Eyestrap - 20129 mm Carbo T2 Single40 mm Carbo T2 Single Loop40 mm Carbo Cheek - 2644

zobacz powiększony obraz

System stawiania i zrzucania spinakera

Linka systemu T2 na prawej burcie ma duże przełożenie co umożliwia szybkie stawianie spinakera. Linka z lewej burty pozwala szybko umieścić żagiel z powrotem w tubie.

  • United States
  • Australia
  • France
  • Italia
  • New Zealand
  • Polska
  • Sverige
  • UK