A-Class-cat

Historia klasy

„Jeżeli mówimy o przyjemności to ważący 75 kilogramów z 9 metrowym masztem A Cat jest jednym z bardziej zdumiewających żaglówek na naszej planecie. Jest to wynikiem bardzo prostej formuły pomiarowej, która uwzględnia jedynie 4 parametry: długość, szerokość, wagę i powierzchnię żagla. A caty są bardzo czułe, szybko i cicho wchodzą we flaja, a kąt martwy na halsówce to tylko 70 stopni. Na kursach z wiatrem są szybkie, żwawe i luźne. Powyżej 9 węzłów siadasz w osi łódki, podnosisz jeden kadłub z wody i gnasz.

A Cat może być łatwy do żeglowania, ale bardzo trudno dobrze na nim żeglować. To gra na wietrze pozornym. Ponieważ jest tak lekki przyspiesza i zwalnia szybko. Ci dobrzy faceci maja wszystko dobrze wytrymowane i jadą; zrobią jeden błąd i po nich. Mam wielki szacunek do żeglarzy z katamaranów tutaj i nie mam złudzeń, że te regaty będą dużym wyzwaniem. Będę po nich lepszym żeglarzem, wiem o tym dobrze. Przypomina mi to jak dziesięć lat temu uczyliśmy się jak żeglować i ścigać się na 18 stopowcu; myśleliśmy, że nigdy tego nie pojmiemy. Zabawnie będzie patrzec jak będą sobie radzić te wszystki katamaranowe legendy: Pete Melvin, Glenn Ashby, Randy Smyth, Lars Guck, Scott Anderson, Mike Drummond, Luc du Bois, Mitch Booth, Charlie Ogletree, Jay Glaser, Pease Glaser i wielu innych."
—Howie Hamlin A-class-cat-sailplan.gif

Dane techniczne

Minimalna waga: 75 kg (165 lb)
Maksymalna długość: 5.49 m (18 ft)
Maksymalna szerokość: 2.30 m (7.5 ft)
Maksymalna powierzchnia żagla wraz z masztem: 13.94 sq. m (150 sq ft)

A-Class Catamaran

6/8/2012

A-Class Catamaran16 mm Thru-Deck Block - 42116 mm Forkhead Block - 37616 mm In-Line Exit Block - 368Piveting Exit Block w/ Cam - 39640 mm Carbo Quad Block - 265416 mm single w/swivel -41740 mm Triple Swivel Ratchet w/Cam and 29 mm Becket -2619Pivot Bullet w/Exit Cam - 39629 mm T2 Block - 2146HL Small Boat CB Car w/Fixed Sheaves - 2729X-Treme Angle Fairlead for 365 - 375Micro Thru-Deck Block - 242Carbo Cam Kit w/X-Treme Fairlead - 45829 mm Carbo T2 - 2146Cam Base w/Swivel Bullseye - 241Micro Block Double - 226Micro Block Double - 22629 mm Carbo T2 Block - 2146Micro Block Triple - 228Micro Thru-Deck Block - 242Carbo Cam Kit w/X-Treme Fairlead - 458Carbo Cam Kit w/ X-treme Fairlead

zobacz powiększony obraz

Szkentla (reuglacja po bomie)

Przełożenie 2:1 pozwala zmieniać kształt liku dolnego. W kursach na wiatr mocna szkentla pozwala wypłaszczyć lik dolny. Poluzowanie liku dolnego zwiększa głębokość żagla przy słabym wietrze i na kursach z wiatrem.

Cunningham

Przełożenie cunnighamu 12:1 pozwala kontrolować napięcie liku przedniego. Umieszczone  wewnątrz masztu pozwala szybko, nawet z trapezu dodać lub odjąć mocy wytwarzanej przez żagiel.

Szot grota

Bloczek oporowy Carbo Ratchamatic® 40 mm kontroluje duże  przełożenie 8:1. Mechanizm oporowy załącza się automatycznie kiedy napięcie na linie wzrasta. Przy luzowaniu szotów opór automatycznie rozłącza się, więc łatwo poluzować szoty przy okrążaniu znaków i zwrotach przez rufę. Dolny bloczek obraca się więc szoty podążają za sternikiem na obu halsach.

A-Class CatCarbo Cam Kit w/X-Treme Fairlead -458Carbo Cam Kit w/X-Treme Fairlead - 458High Beam, Heavy Duty Small Boat Endstops - 26429 mm Carbo T2 Single - 2146High Load Small Boat CB Car w/Fixed Sheaves - 2729Cam Base w/Swivel Bulls Eye - 241Small Boat High Beam Track w/100 mm hole spacing - 2725.3.6MX-Treme Angle Fairlead for 365 - 375

zobacz powiększony obraz

Wózek grota

Pierwszym zadaniem wózka grota jest zdjęcie mocy z łódki na kursach z wiatrem. Przełożenie 2:1 pozwala szybko wyluzować wózek, ale też można łatwo wybrać go na nawietrzną.

  • United States
  • Australia
  • France
  • Italia
  • New Zealand
  • Polska
  • Sverige
  • UK