DN

Historia klasy

Bojery
Przy prędkościach 80-160 km/h z ciałem zawieszonym kilkanaście centymetrów nad powierzchnią lodu latanie na bojerach jest najszybszym sportem zimowym i najbardziej ekstremalnym doświadczeniem żeglarskim w ogóle. Prędkość generuje wzrost prędkości - podczas gdy jachty używające “miękkiej wody” w końcu ulegają oporowi kadłuba, bojery, które niemal nie podlegają tarciu mogą na wietrze pozornym osiągać prędkości dwa do czterech razy większe niż prędkość wiatru rzeczywistego.

Bojer klasy DN
DN to najmniejszy, bo 3,5 metrowy bojer, ale należący do najliczniejszej klasy. Po raz pierwszy został wybudowany przez entuzjastów w stolarni Detroit News po tym jak wygrali konkurs tej gazety na najlepszy projekt. Większość z 2000 członków klasy samodzielnie buduje swoje bojery poddając je istotnym eksperymentom w ramach przepisów klasowych. DN-sailplan.gif

Dane techniczne

Powierzchnia żagla: 5.5 m2
Długość: 3.6 m
Szerokość kadłuba: 53 cm
Wysokość masztu: 4.8 m
Długość belki baksztagowej: 2.4 m liczba baksztagów: 3 (jeden przedni, sterowy, dwa boczne)
Kadłub: drewniany
Waga: 100-150 lb (43- 68 lb)
Prędkość maksymalna: 60 MPH
Typowe osiągi: dwa do cztery razy szybciej niż prędkość wiatru rzeczywistego

Bojer klasy DN

6/8/2012

DN Mainsheet and Mainsheet Traveler5 mm Stainless Eyestrap - 212975 mm Carbo - 266075 mm Carbo Ratchet - 26705 mm Stainless Eyestrap - 212975 mm Carbo Single - 266040 mm Carbo T2 Single - 21495 mm Stainless Eyestrap - 2129Dinghy Jib Lead w/Eyestrap - 45057 mm Carbo - 2600Dinghy 12 in Jib Lead Track - 453.121.5" Wire Sheave - 307

zobacz powiększony obraz

Szot grota

Taperowany szot grota prowadzi od bloczka kabestanowego i dwóch bloczków Carbo do przełożenia 4:1. Kiedy wzrasta prędkość, bom może być dociągnięty blisko do ramion sternika dzięki temu, że w talii są użyte niskoprofilowe bloczki Carbo T2 oraz wbudowane w bom małe bloczki.

Bloczek kabestanowy Carbo daje siłę trzymania aż 15:1 bez zmniejszenia możliwości łatwego luzowania lub przytrzymania w razie potrzeby.

Wózki grota

Wózki z bolcami przesuwają sie do przodu i do tyłu dzięki czemu łatwo trymować żagiel. Pociągnięcie wózków do przodu wpycha bom w maszt, powoduje jego rotację i pogłębia żagiel na wejściu. Przesunięcie wózków do tyłu wypłaszacza grota i daje większą prędkość przy silniejszym wietrze.

  • United States
  • Australia
  • France
  • Italia
  • New Zealand
  • Polska
  • Sverige
  • UK