one-design_finn.jpg

Historia klasy

Historia klasy Finn sięga 1948 roku kiedy to Fiński Związek Żeglarski poszukiwał nowej łódki mieczowej. Zwycięska konstrukcja Rickarda Sarby’ego oparta na skandynawskim canoe z żaglem i tak samo zakończonym kadłubem na dziobie i rufie szybko stała się jednoosobowa męską łódką mieczową na Igrzyska w Helsinkach w 1952 roku i od tego czasu pojawia się na wszystkich letnich Igrzyskach. Wolnostojący maszt i 10,6 m² żagla powodują, ze 4,5 metrowy Finn jest bardzo wymagający fizycznie. Kojarzy się również z wieloma słynnymi żeglarzami. John Bertrand i Russel Coutts jedyni sternicy, którzy pokonali Amerykanów w Pucharze Ameryki, jak również legendarny żeglarz Paul Elvstrom byli medalistami olimpijskimi w tej klasie. Finn jest również częścią historii Harkena. Vanguard, firma produkująca łódki, zostala założona przez braci Harken obok firmy produkującej okucia. W 1975 zaprojektowano w Vanguardzie kadłub, który zdominował regaty Finnów aż do połowy lat 90-tych. finn-sailplan.gif

Dane techniczne

LWL: 4.2 m, 14 ft
LOA: 4.5 m, 14 ft 9 in
Szerokość: 1.51. m, 4 ft 10 in
Kadłub (z okuciami) 140 kg, 319 lb
Powierzchnia żagla: 10 sq m, 115 sq. ft
Takielunek: Cat

Finn

6/11/2012

International Finn Deck12 In Dinghy Jib Lead Track: 453.12 29 mm Carbo T2 Single 214629 mm Carbo T2 Single 214629 mm Carbo T2-Single 214629 mm Carbo T2-2 Single 214629 mm  Carbo T2 Single-2146Micro Cam-Matic Cam Cleat-468Micro Cam-Matic Cam Cleat-468Dinghy Jib Lead Car w/Eyestrap-450Dinghy Jib Lead Car w/Eyestrap-450Carbo Cam Cleat-365Carbo Cam Cleat-365Carbo Cam Cleat-365Carbo Cam Cleat-365Black Flairlead-425Black Flairlead-425HL Small Boat CB Car for Ti-Lite Block - 273375 mm Carbo Ratchet - 2670Midrange 4 hole stainless steel eyestrapDinghy Jib Lead Track29 mm Carbo T2 Single - 2146

zobacz powiększony obraz

Regulacja pasów balastowych

Żeglarze mogą na wodzie precyzyjnie regulować kąt pasów balastowych w zależności od wielkości fal, siły wiatru i budowy ciała. Napięcie pasów może być dostosowane do wzrostu żeglarza. Gumy ściągają pasy do burty i powodują, że się nie plączą pod nogami, kiedy nie są w użyciu.

Regulacja miecza

Częściowe wyjęcie miecza zmniejsza opór I siłę boczną. Regulacja z dwoma końcami i przełożeniem 2:1 pomaga regatowcom szybko uwolnić miecz od wodorostów lub innych zanieczyszczeń.

Wózek grota

Wózek wykorzystuje okucia i łożyska z grupy Small Boat. Przy słabym wietrze wózek z przełożeniem 2;1 reguluje kąt szotów i skręt żagla.

International Finn29 mm Carbo T2 Single-214675 mm Carbo Ratchet-2670Midrange 4 Hole SS Eyestrap-155840 mm Carbo T2 Single-2149

zobacz powiększony obraz

Szot grota

Szot z przełożeniem 3:1 jest wybierany przez obrotowy stolik z bloczkiem w kokpicie i wygina maszt. Kiedy ugięcie przekroczy długość liku tylnego dalsze wybieranie wypłaszcza żagiel. Mniejsze ugięcie zwiększa głębokość żagla. Przepisy klasy Finn nie zakazują pompowania przy silnym wietrze, a mocowanie szota na bomie pozwala daje potężne przełożenie 1:1 na kursach z wiatrem.

  • United States
  • Australia
  • France
  • Italia
  • New Zealand
  • Polska
  • Sverige
  • UK