j80_black
Billy Black photo

2:1 Spinnaker pole car system

Regulowane wózki bomu spinakera mogą poruszać się po szynie nawet pod obciążeniem. Najbardziej popularny system regulacji to lina bez końca i przełożenie 2:1.

Regulowane wózki bomu spinakera

Greg Hartlmeier—Senior Engineer Special Projects
3/5/2012

Kształt spinakera można dostosowywać do aktualnych warunków żeglowania poprzez regulowanie wysokości bomu spinakera. Unosząc zewnętrzny koniec sprawiamy, że żagiel jest bardziej wybrzuszony i daje większą siłę ciągu. Kiedy ściągniemy w dół ten sam koniec wypłaszczymy spinakera, przez co będzie miał mniej mocy. Dzięki temu łódkę będzie mniej przechylało, co jest bardzo pożądane na ostrych kursach spinakerowych, szczególnie przy silnym wietrze. 

Wewnętrzny koniec spinakera, ten przy maszcie, powinien poruszać się równolegle z zewnętrznym. Wózki bomu spinakera z łożyskami kulkowymi umożliwiają to nawet na ostrych kursach baksztagowych przy silnym wietrze. 

Wózki bomu spinakera z łożyskami kulkowymi przesuwają się tak łatwo że regulowanie ich wymaga dużej rozwagi. Jeżeli jeden koniec bomu spinakera znajdzie się sporo wyżej drugiego, załoga może stracić kontrolę i wózek z dużą siłą uderzy w dolny lub górny stoper szyny bomu. Wtedy przedni pokład zamienia się w strefę, gdzie lepiej mieć twarde nakrycie głowy. 

W skład regulacji powinna wchodzić lina bez końca, bloki leżące, knagi szczękowe i odpowiednio dobrane przełożenie. W łódce takiej jak J/35 stosuje się wózek bomu spinakera na łożysku kulkowym 3189. Przełożenie 2:1 powinno być idealne. Na wózku są dwa na sztywno zamocowane bloczki Carbo 40 mm 2650, bloczek leżący Carbo 40 mm  2644 i ucho 073 na górze szyny. Nie można zapomnieć o końcówkach szyny o podwyższonej wytrzymałości E2700

W praktycznym użyciu załoga wykorzystuje do podnoszenia i opuszczania wózka bomu spinakera siłę jaką daje blok kabestanowy. 

Harken posiada wózki bomu spinakera na łożyskach kulkowych oraz systemy ich regulacji do jachtów wszystkich rozmiarów. 

Podstawowym elementem wózków bomu spinakera Harkena są łożyska, które pozwalają na regulację położenia bomu pod dowolnym obciążeniem. Kulki łożyska toczą się swobodnie po niskoprofilowej szynie i pozwalają załodze regulować kształt spinakera przesuwając przymasztowy koniec bomu przy każdym kursie.

Wózki Small Boat i Midrange maja okucia w kształcie kółka co pozwala przy zwrocie przez rufę zamieniać końce bomu spinakera wpięte przy maszcie. Wózki Midrange i Big Boat mogą mieć dwie popularne końcówki: przegub z pałąkiem albo kielich Harkena. Wózki wykonane na zamówienie są również dostępne. 

Wózek bomu spinakera 3188 pasuje do łódek o długości do 9,7 m z tropowym takielunkiem oraz łódek do wielkości one tonnerów z takielunkiem ułamkowym.

 

  • United States
  • Australia
  • France
  • Italia
  • New Zealand
  • Polska
  • Sverige
  • UK