5/5/2012
1. Wybierz rozmiar systemu
Wybierz rozmiar systemu (13, 22, 27, 32, 42, lub 64 mm) na podstawie powierzchni grota, umieszczenia talii na bomie oraz ilości kadłubów posługując się tabelą Wyboru systemu wózków grota. Podane typowe długości jachtów służą jedynie jako wskazówka.
Typowe długości jachtów:
22 mm Small Boat: 6.7 - 8.5 m (20' - 28')
27 mm Midrange: 7.9 - 10.7 m (26' - 35')
32 mm Big Boat: 10.4 - 12.8 m (34' - 46')
2. Wybierz szynę
Wybierz odpowiedni rozmiar i długość szyny (podany rozmiar to szerokość górnej części szyny w mm). Wybierz szynę niską jeśli będzie podparta na całej długości. Gdy nie można zapewnić podparcia szyny na całej długości (zejściówka, kokpit, etc) wybierz szynę wysoką.
3. Wybierz wózek i system przełożenia
Wybierz wózek i akcesoria pasujące do szyny i obciążeń w oparciu o rozmiar systemu i wymagane przełożenie. Dobierz bloki regulacji na wózek.
Zestaw zawiera komponenty montowane na wózku do uzyskania systemów przełożeń 2:1, 3:1 lub 4:1. Tylko dla systemów szyn 27 i 32 mm.
Standardowo wózki posiadają szeklę jako punkt zaczepu talii grota. Można zmieniać funkcjonalność wózka dodając przegub z zaczepami dla bloków regulacji. Przykładowe systemy i rozmiary znajdziesz w tabelach systemów przełożeń.
4. Wybierz końcówki
Dla uzyskania właściwego systemu przełożeń, do bloków regulacji na wózku dobierz pasujące końcówki, pamiętając o zaczepach na koniec liny i porządku prowadzenia liny. Użyj końcówek Carbo z zaczepem i blokami regulacji
o łożyskach kulkowych lub końcówek ESP z blokami ESP o łożyskach wzdłużnych.
Opcjonalnie końcówki mogą posiadać knagi, które można też zamówić osobno. Na wózek grota znajdziesz schematy najpopularniejszych systemów.
5. Wybierz zakończenia szyn
Jeśli nie używasz końcówek szyn z blokami zastosuj zakończenia absorbujące uderzenia wózka. Kiedy montujesz końcówki z blokami, szyny zakończ plastikowymi nasadkami. Dobierz zakończenia/nasadki do odpowiedniej wysokości szyny. Sprzedawane parami.
6. Więcej informacji
Powyższe punkty dotyczą najpopularniejszych systemów. Inne opcje to między innymi wózki zawietrzne, wózki na miękkie mocowanie, wózki łączone, wsporniki podnoszące szynę i łączniki szyn.
W przypadku pytań skontaktuj się z profesjonalnym takielatorem lub serwisem technicznym Harken:
polska@harken.pl
Tel: +48 22 561 93 93
BEZPŁATNIE +48 22 561 93 93
Wybór systemu wózków grota Łódki regatowe/Żeglarze amatorzy
|
|
| Jednokadłubowe | | Wielokadłubowe |
|
| |
|
| Maks. powierzchnia żagla | | Maks. powierzchnia żagla |
|
| |
|
| Talia mocowana na końcu bomu | Talia mocowana w połowie bomu | | Talia mocowana na końcu bomu | Talia mocowana w połowie bomu |
Wózki | ft2 | m2 | ft2 | m2 | | ft2 | m2 | ft2 | m2 |
|
13 mm Micro CB | 110 | 10.2 | 85 | 8 | | 85 | 8 | 70 | 6.5 |
|
22 mm Small Boat CB: low-load | 125 | 11.6 | 100 | 9.3 | | 100 | 9.3 | 80 | 7.5 |
|
22 mm Small Boat CB: standard | 160 | 14.9 | 135 | 12.5 | | 135 | 12.5 | 110 | 10.2 |
|
22 mm Small Boat CB: high-load 1250 Series | 200 | 18.6 | 160 | 14.9 | | 160 | 14.9 | 135 | 12.5 |
|
27 mm Midrange CB: standard | 350 | 32.5 | 285 | 26.5 | | 275 | 25.5 | 215 | 20 |
|
Małe jachty morskie/Profesjonalni żeglarze |
|
| Jednokadłubowe | | Wielokadłubowe |
|
| |
|
| Maks. powierzchnia żagla | | Maks. powierzchnia żagla |
|
| |
|
| Talia mocowana na końcu bomu | Talia mocowana w połowie bomu | | Talia mocowana na końcu bomu | Talia mocowana w połowie bomu |
Wózki | ft2 | m2 | ft2 | m2 | | ft2 | m2 | ft2 | m2 |
|
22 mm Small Boat CB: high-load | 150 | 14 | 125 | 11.5 | | 135 | 12.5 | 110 | 10.2 |
|
22 mm Small Boat CB: high-load 1250 Series | 190 | 17.5 | 150 | 14 | | 160 | 14.9 | 125 | 11.5 |
|
27 mm Midrange CB: standard | 260 | 24 | 215 | 20 | | 215 | 20 | 160 | 14.9 |
|
27 mm Midrange CB: high-load | 300 | 28 | 240 | 22 | | 240 | 22 | 190 | 17.5 |
|
Duże jachty morskie |
|
| Jednokadłubowe | | Wielokadłubowe |
|
| |
|
| Maks. powierzchnia żagla | | Maks. powierzchnia żagla |
|
| |
|
| Talia mocowana na końcu bomu | Talia mocowana w połowie bomu | | Talia mocowana na końcu bomu | Talia mocowana w połowie bomu |
Wózki | ft2 | m2 | ft2 | m2 | | ft2 | m2 | ft2 | m2 |
|
32 mm Big Boat CB: standard | 425 | 39.5 | 350 | 32.5 | | 350 | 32.5 | 300 | 28 |
|
32 mm Big Boat CB: high-load | 550 | 51 | 450 | 42 | | 450 | 42 | 350 | 32.5 |
|
32 mm Big Boat CB: 2 przeguby; 32 mm CRX Roller: 3074 | 575 | 53.4 | 500 | 46.5 | | 500 | 46.5 | 425 | 39.5 |
|
32 mm Big Boat CB: 2 T3201Bs połączone 580 | 700 | 65 | 525 | 49 | | 525 | 49 | 450 | 42 |
|
32 mm Big Boat CB: 2 wózki HL w łącznik | 1100 | 102 | 900 | 83.6 | | 900 | 83.6 | 750 | 69.7 |
|
42 mm Mini-Maxi: 3068, 32 mm Big Boat CRX Roller: 3075 | 1100 | 102 | 900 | 83.6 | | 900 | 83.6 | 750 | 69.7 |
|
64 mm Maxi | 1400 | 130 | 1100 | 102 | | 1100 | 102 | 900 | 83.6 |
|
Tabela rozmiarów wózków żagli przednich
Tabela opiera się na typowych rozmiarach żagli nr 1, nr 2 i nr 3 i siłach działających na liny. Sprawdź tabelę wytrzymałości bloczków przy różnych kątach pracy oraz tabelę obciążeń szotów genui na Obciążenia bloku a kąt natarcia liny i Obciążenia szotów i wózków szotowych genui dla uzyskania informacji o siłach działających na wózek przy różnych kątach pracy i różnej sile wiatru. Najbardziej typowe konfiguracje znajdziesz tu: Wózki genui .
| Maks powierzchnia żagla |
| | | | | 32 mm Big Boat | | |
| 22 mm
Small Boat | 27 mm
Midrange | Standard | High-load | 42 mm
Mini-Maxi |
Wózki
genui | ft2 | m2 | ft2 | m2 | ft2 | m2 | ft2 | m2 | ft2 | m2 |
#1 & #2 Genua* | 450 | 41 | 750 | 70 | 1500 | 139 | 2700 | 251 | 4400 | 409 |
#3 Genua** | 175 | 16 | 330 | 31 | 435 | 40 | 650 | 60 | 1300 | 121 |
*Przy genui 155% /25 węzłów wiatru pozornego/wejście szota pod kątem 45°
**Przy genui 100%/40 węzłów wiatru pozornego/wejście szota pod kątem 60° |