PerryCatamarans43
Perry Catamarans photo

Kontrola żagla za naciśnięciem guzika

Harken Electric Furling

Żegluj komfortowo i refuj, roluj lub ustawiaj żagle bezpiecznie z kokpitu przy pomocy przycisku.

Wytrzymałe materiały, przemyślane wzornictwo
Rura reakcyjna, silnik oraz obudowa przekładni wykonane są z głęboko anodowanego metodą Hardcoat aluminium odpornego na promieniowanie UV. Wymodelowana obudowa przekładni i silnika jest szczelnie zamknięta. Silnik jest montowany pionowo by zmniejszyć opory powietrza.

Wysoki moment obrotowy, duża wydajność silnika
Konstrukcja silnika z trwałym magnesem, wysokim momentem obrotowym i niskim poborem energii. Dwukierunkowy napęd wykorzystuje przekładnię ślimakową by zrefowane żagle nie rozwijały się pod obciążeniem.

Rolery elektryczne – Pytania i odpowiedzi

14/6/2012

O rolerach elektrycznych

Czy montaż rolera elektrycznego jest łatwy?
Tak. Zestaw rolera z łatwością podłączysz do istniejącego systemu elektrycznego na twojej łodzi. W wielu przypadkach okablowanie idzie do windy kotwicznej, co pozwala na łatwe podpięcie się do systemu. Rozmiary są dostępne w wersjach 12 i 24V.

Jaki rodzaj silnika elektrycznego jest używany w rolerach elektrycznych?
Roler elektryczny wyposażony jest w silnik z trwałym magnesem, który się nie nagrzewa. Jest mały i wydajny jak na swój rozmiar, charakteryzuje się wysokim momentem obrotowym i niskim zużyciem energii.

Dlaczego należy zwracać uwagę na nagrzewanie silnika?
Gdy okucia żeglarskie się nagrzewają by potem się schładzać, następuje kondensacja pary wodnej. Dlatego nawet, gdy silnik jest uszczelniony, wilgoć może dostać się do instalacji elektrycznej. Rozwiązaniem jest silnik oferowany przez Harkena, czyli nie nagrzewający się zbytnio.

Dlaczego silnik jest zamontowany pionowo, a nie poziomo jak to można zaobserwować w innych systemach?
Instalowanie oprawy silnika pionowo wysmukla kształt systemu i pozwala na umieszczenie go na wąskim dziobie, daje przestrzeń do operowania kotwicą i zmniejsza opory powietrza.

Jakich materiałów używa się do produkcji elektrycznych rolerów Harkena?
Rura reakcyjna, silnik oraz obudowa przekładni wykonane są z głęboko anodowanego metodą Hardcoat aluminium odpornego na promieniowanie UV. Osłona silnika i przekładni są dodatkowo chronione przed korozją wysoko wydajną farbą wykończeniową. Zębatki z utwardzanej stali znajdujące się w silniku zanurzone są w smarze. Przegub i płaskowniki wykonane są ze stali nierdzewnej odpornej na zarysowania.

Adjusting Electric Furler TurnbuckleCzy można regulować długość sztagu z rolerem elektrycznym?
Tak. Roler elektryczny umieszczany jest ponad ściągaczem, co ułatwia dostęp do niego i umożliwia regulację długości sztagu.

W jaki sposób używam ściągacza?
Przy pomocy sztagu podnieś roler i zdejmij płaskowniki. Będziesz miał wówczas dostęp do ściągacza i możesz go użyć w normalny sposób. W  instrukcji umieszczonej na naszej stronie internetowej znajdziesz dokładną informację jak to zrobić.

Co się dzieje, gdy system rolera elektrycznego traci zasilanie?
Rolery elektryczne Harkena mogą być obsługiwane manualnie w sytuacjach braku zasilania. W tym celu należy zdjąć osłonkę gniazda korby z obudowy silnika i użyć korby lub wkrętarki bezprzewodowej. Do każdego zestawu dołączony jest adapter wkrętarki.

Wskazówka dotycząca bezpieczeństwa: upewnij się, że zasilanie elektryczne na łodzi jest wyłączone, żeby nie doszło do niekontrolowanego uruchomienia silnika i obrotów wkrętarki.

Jakiej wkrętarki bezprzewodowej użyć?
Na rynku dostępnych jest wiele modeli. Najlepsze są takie, które szybko się ładują, a ładowanie starcza na długo.

Electric Furling: Manual OperationCzy mogę traktować wkrętarkę jako zasilanie awaryjne?
Nie. Z każdym rolerem elektrycznym Harken dostarcza również korbę do ręcznej obsługi rolera. Również standardowa korba kabestanowa zadziała, jednak należy pamiętać, że jest dość długa, a długi promień obrotu sprawia, że rolowanie będzie znacznie cięższe przy jej pomocy.

Montaż i serwisowanie

Co znajduje się w zamawianym zestawie rolera elektrycznego?
Control Box, Circuit Breaker & Switches IncludedDolna jednostka rolera, profile i krętlik fałowy są w zestawie podobnie jak sterownik 12- lub 24-voltowy, przyciski i wyłącznik awaryjny. Przegub i płaskowniki należy zamawiać oddzielnie.

Pamiętaj: zamawiając sprawdź średnicę przetyczki sztagownika.

Na pokładzie mam manualny roler Harkena. Czy konwersja do wersji elektrycznej jest łatwa? 
Tak. Konwersja rozmiaru U2 Cruising lub MKIV U3 rolerów manualnych jest prosta przy użyciu zestawu do upgradu. W niektórych przypadkach długości sztagu i profili są takie same i nie wymagają przycinania.

Jak wiele pracy wymaga serwisowanie rolera elektrycznego?
Serwis krętlików nie wymaga wiele pracy. Wystarczy przemyć je świeżą wodą z detergentem. Silnik i system przekładni są obudowane i dokładnie uszczelnione i nie wymagają serwisowania.

Ogólne informacje na temat rolerów

Jaki rozmiar likliny należy użyć do elektrycznego rolera Harken?
Elektryczne rolery używają likliny #6 (5 mm, 6/32 in).

Po co mi więcej niż jeden żagiel przedni, skoro mogę refować?
Doświadczeni żeglarze rzadko pływają bez dodatkowego żagla przedniego, ponieważ nawet najlepiej refowany żagiel może zawieść w ciężkich warunkach wietrznych. Gdy mocno wieje powinieneś zmienić żagiel na przystosowany do refowania przy dużym wietrze jeszcze przed wyjściem z mariny. Żagiel sztormowy przydaje się do wypraw morskich ze względu na możliwość wystąpienia huraganów. Przy lżejszych wiatrach warto mieć lekką, dużą genuę, która doda żeglowaniu więcej przyjemności.

Jak zredukować przechyły i utrzymać kontrolę przy zrefowanym żaglu?
Rolery elektryczne Harkena w rozmiarze Unit 2 i 3 posiadają krętlik halsowy, którego niezależny obrót sprawia, że rolowanie żagla zaczyna się w jego środkowej części, dzięki czemu żagiel zachowuje prawidłowy kształt umożliwiając żeglowanie na ostrych wiatrach. Unit 3 posiada dodatkowy niezależny krętlik fałowy, który dodatkowo poprawia kształt żagla.

By uzyskać najlepsze rezultaty, użyj żagla zaprojektowanego specjalnie do refowania przy pomocy twojego rolera.

Genoa Trim AnglePonadto kształt żagla można regulować poprzez zwiększanie lub zmniejszanie napięcia sztagu i zmianę pozycji wózków genui. Po zrefowaniu żagla przesuń wózek do przodu, tak, by szot między wózkiem, a rogiem szotowym wskazywał środek liku.

  • United States
  • Australia
  • France
  • Italia
  • New Zealand
  • Polska
  • Sverige
  • UK