14/6/2012
Informacje ogólne
System wózków masztowych Harken umożliwia natychmiastowe stawianie, zrzucanie i refowanie grota z kokpitu nawet przy silnym wietrze. Jest lepszym i rozsądniejszym cenowo rozwiązaniem niż rolowanie żagla w maszcie czy bomie.
Dlaczego mam wybrać system wózków masztowych zamiast rolera w bomie lub w maszcie?
Brak ukrytych kosztów: najprostszy system rolera w bomie lub w maszcie kosztuje od 4 do 6 razy więcej niż najwyższej klasy system wózków Harkena. Zastosowanie wózków z łożyskowaniem kulkowym nie wymaga zmiany bomu, olinowania ruchomego, masztu, grota ani montażu przez specjalistyczny personel. System cechuje się tak niskimi oporami, że nigdy nie będziesz potrzebował elektrycznego kabestanu do stawiania grota, jeśli tylko jesteś w stanie unieść ciężar samego żagla.
Kształt żagla: Roler w bomie lub w maszcie z zasady wymaga bardziej płaskiego żagla o mniejszej powierzchni, wykonanego na zamówienie tak, aby mógł się dobrze zwijać. System wózków masztowych pozwala w pełni wykorzystać optymalny kształt istniejącego grota.
Czy bezpieczne jest żeglowanie samotne lub z mało liczną załogą?
Tak. Jedną z najtrudniejszych rzeczy do bezpiecznego wykonania podczas samotnego żeglowania lub przy małej załodze jest refowanie grota. Zadanie to z reguły wymaga dwóch osób - jedna ściąga żagiel w dół, a druga luzuje fał.
Korzystając z łożyskowanych wózków masztowych możesz opuścić żagiel w dowolnym momencie, o ile nie jest dociśnięty do want i salingów - w każdych warunkach, na każdym kursie, bez potrzeby posyłania kogokolwiek do masztu.
Jak wybrać właściwy rozmiar systemu?
Korzystając z tabeli poniżej wybierz system dla siebie zależnie od rozmiaru grota i rodzaju kadłuba (długość jachtu ma znaczenie orientacyjne). Standardowe systemy wózków przeznaczone są do stosowania na jachtach od małych, takich jak 6,5 metrowe Mini (21 stóp), po 30 metrowe (100 stóp) megajachty. Na zamówienie oferujemy systemy dla jachtów większych niż 30 metrów.
Harken oferuje zestawy, dzięki którym będziesz miał pewność, że kombinacja pełzaczy i szyn będzie precyzyjnie pasować do masztu. O szczegóły spytaj przedstawiciela Harken.
| | Typowa dł. jachtu | Maks. pow. żagla |
| | Jednokadł. | Wielokadł. | Jednokadł. | |
Zestaw mocowania# | System | ft | m | ft | m | ft2 | m2 | ft2 | m2 |
4495 | AA | to 37 | to 11.3 | to 30 | to 9.1 | 350 | 32 | 275 | 25 |
4496 | A | 37-50 | 11.3-15.2 | 30-40 | 9.1-12.2 | 600 | 56 | 500 | 46 |
4498 | B | 50-60 | 15.2-18.3 | 40-50 | 122-152 | 900 | 83 | 700 | 65 |
4499 | C | 60-90 | 18.3-27 | 50-70 | 15.2-21 | 1940 | 180 | 1520 | 140 |
Uwaga: aluminiowe płyty głowicy żagla dostępne są dla systemów w rozmiarze B (3861 i 3862) oraz C (3876 i 3877). Są łatwe w instalacji, posiadają zaokrąglone krawędzie by chronić żagiel oraz wycięcia do mocowania pasków wzmacniających 25 mm (1'').
W jaki sposób system wózków na maszt ułatwia cumowanie?
Połączenie systemu wózków masztowych z Lazy Jackiem umożliwi podejście niemal do samego miejsca cumowania. Zwolnienie fału spowoduje, że żagiel prowadzony przez Lazy Jacka ułoży się na bomie. Podchodząc do boi będziesz miał idealną widoczność.
Czy system wózków pomoże, gdy nadejdzie niespodziewany szkwał?
System wózków jest idealny w takiej sytuacji. Jeśli musisz nagle zrzucić żagiel, zwolnij fał a grot opadnie niezależnie od obciążenia. W takim przypadku zalecamy owinięcie fału raz wokół kabestanu, żeby spowolnić zrzucanie żagla i utrzymać go pod kontrolą.
Jakie modyfikacje należy wprowadzić przy grocie o pełnych listwach?
Produkujemy wózki, które można połączyć z większością zakończeń kieszeni listew. Musisz jedynie zamówić u żaglomistrza obszycie mocowań wózków pośrednich.
Czy łatwo jest zdjąć grota z masztu?
Wszystkie wózki z łożyskowaniem kulkowym posiadają zabezpieczenia kulek przed wypadaniem przy zdejmowaniu ich z masztu. Niektóre wózki systemu A oraz wszystkie wózki systemów B i C posiadają specjalne przetyczki umożliwiające szybkie wypięcie żagla z wózków bez zdejmowania ich z masztu.
Co zrobić, jeśli maszt nie ma likszpary?
Można wówczas wywiercić otwory w maszcie i przykręcić do niego standardową szynę Harkena, zamiast szyny montowanej na pełzaczach. Wiercenie i nitowanie wymaga nieco więcej uwagi i umiejętności, ale nawet skorzystanie z profesjonalnej pomocy będzie dużo tańsze niż instalowanie rolera w maszcie lub w bomie.
Jak można obniżyć koszt systemu wózków utrzymując taką samą wydajność?
Zalecamy wykorzystanie wózków z łożyskowaniem kulkowym przy listwach oraz przy rogu fałowym ponieważ to one przenoszą największe obciążenia. Zastosowanie tańszych wózków ślizgowych pomiędzy wymienionymi pozycjami pozwoli obniżyć wagę i cenę systemu oraz zmniejszyć wysokość zrzuconego żagla.