club-swan42_nautor
Nautor Swan photo

G324B

Kalkulatory obciążeń, tabele specyfikacji i inne informacje dostępne są w dziale Wsparcie techniczne . Instalacja nowego systemu prowadzenia szotów jest dużym przedsięwzięciem, więc jeśli masz jakiekolwiek pytania nie krępuj się zapytać w dziale technicznym Harken Harken Technical Service żeby upewnić się, że podejmujesz właściwe decyzje.

System prowadzenia genui - Pytania i odpowiedzi

15/6/2012

Dobry system prowadzenia szotów genuy pozwoli Ci szybciej dotrzeć do celu. System z łożyskowaniem kulkowym jest z reguły najlepszym rozwiązaniem. Wózki poruszają się po szynie płynnie, nawet pod obciążeniem, a rozmieszczenie otworów blokujących nie ma znaczenia – pozycję wózka możesz ustalić z dowolną precyzją. Systemy na szynie T nie działają tak płynnie jak z łożyskowaniem kulkowym, jednak ich użycie bywa uzasadnione na przykład w przypadku genuy #3, małego, płaskiego sztaksla nie wymagającego regulacji.

Informacje ogólne

Jak dobrać rozmiar wózków genui? 
Rozmiar wózka genuy zależy od powierzchni ożaglowania i naprężenia szota. Zakresy rozmiarów wózków dla różnych rozmiarów genuy #1, #2 i #3 zaproponowane zostały w tabeli Zamawianie wózków grota i genui na podstawie typowych rozmiarów żagli.

Dobór rozmiaru zależnie od kąta prowadzenia szota i sił wiatru można przeprowadzić w oparciu o Obciążenie bloku a kąt natarcia liny i Obciążenie szotów i wózków szotowych genui.

Typowe konfiguracje genui: Wózki genui

Jeśli masz pytania, bez wahania możesz skontaktować się z działem technicznym HarkenTech Service.

W czym łożyskowane wózki genuy są lepsze od wózków z bolcami blokującymi?
Wózki z bolcami blokującymi mogą być regulowane tylko w stanie nieobciążonym – po nawietrznej.

System z łożyskowaniem kulkowym pozwala:

  1. Wykorzystać zmiany wiatru i warunków do szybkiego dostosowania kształtu żagla a przez to uzyskania optymalnej prędkości jachtu.
  2. Wychodząc ze zwrotu poluzować wózek, zwiększając początkowe przyspieszenie jachtu a następnie stopniowo przesuwać wózek z powrotem w kierunku rufy uzyskując optymalny kształt żagla i maksymalną prędkości.
  3. Współdziałać z załogą w trymowaniu jachtu w sytuacjach, w których brakuje rąk do pracy.

Jaka powinna być obciążalność (Maximum Working Load – MWL) wybieranych przeze mnie elementów?
Żeby utrzymać odpowiedni współczynnik bezpieczeństwa, podana w specyfikacji obciążalność MWL wózków genuy powinna być większa niż maksymalne siły jakie mogą wystąpić na danym jachcie. Przesuwaniu wózka na silnym wietrze towarzyszyć będą znaczne naprężenia, a to wtedy właśnie kluczowa będzie jego zdolność do płynnego przesuwania się. Z tego względu wielu żeglarzy woli stosować wózki większe niż jest to konieczne. Obciążenia robocze można określić korzystając z kalkulatora.

Delrin/Torlon Ball BearingsJak sprawdzić, czy w moim wózku zastosowane zostały kulki łożyskujące Delrin® czy Torlon®?
Kulki Delrin® są białe lub czarne, łożyska w nie wyposażone przeznaczone są dla małych jachtów, do zastosowania w miejscach nie przenoszących dużych obciążeń. Kulki Torlon® są zielonkawo-brązowe i stosowane są w wózkach o dużej obciążalności.

Jak duże obciążenia występują w moim systemie genui?
W ustaleniu obciążeń występujących na Twoim jachcie pomoże Kalkulator obciążeń szotów i wózków szotowych genui. Z reguły siła jakiej potrzeba do wybrania linki kontrolującej położenie wózka stanowi około 30% siły działającej na wózek, jeśli szot genuy odchylany jest przez bloczek o 45° oraz 50% jeśli o 60°.

Co przemawia za stosowaniem regulowanych wózków genuy CB (z zamkniętymi łożyskami)?
Jeśli jesteś żeglarzem rekreacyjnym regulowane wózki prowadzące szoty genuy w połączeniu z odpowiednim prowadzeniem linki pozycjonującej umożliwią Ci regulowanie położenia wózków bez wychodzenia z kokpitu. Jeśli startujesz w regatach, to wózki CB umożliwią Ci szybką zmianę konta prowadzenia szotów a przez to optymalizację kształtu żagla.

Modular Purchase Genoa Lead CarsJakie korzyści dają modularne wózki genui CB?
Wózki 22 mm, 27 mm i 32 mm oraz zakończenia szyn dostępne są w wersjach z przełożeniem do 4:1 umożliwiającym dobór lub zmianę przełożenia mechanicznego. Jeśli chcesz zwiększyć przełożenie to możesz zrobić to samodzielnie korzystając z zestawu modyfikującego Harken zawierającego wszystkie niezbędne elementy.

Szyna do wózków łożyskowanych i szyna T

GT326S Pinstop Genoa LeadChciałbym uniknąć zachodu i kosztów związanych z wymianą dotychczasowej szyny T 32 mm. Czy można dopasować do niej wózek Harken?
Tak. Specjalnie do tego celu opracowaliśmy wózek prowadzący genuy GT326S. Wózek ten pasuje do wszystkich szyn T 32 mm i 1-1/4 cala, w tym Antal, Ronstan, Schaefer i Pfeiffer. Do wózka dołączane są plastikowe podkładki w trzech rozmiarach zapewniających dobre dopasowanie do szyny. Należy pamiętać, że wózki na szynę T nie umożliwiają regulacji położenia pod obciążeniem.

Planuję z czasem przejść na wózki z łożyskowaniem kulkowym. Czy mogę założyć moje wózki z bolcem na szynę CB (dla wózków z zamkniętymi łożyskami)?
Tak. Wózki non-CB będą działały zarówno na szynie CB i non-CB.

Czy mogę założyć wózek z łożyskowaniem kulkowym na szynę T?
Nie. Łożyska kulkowe wymagają specjalnie przystosowanej szyny.

Regulacja i przełożenie

 Genoa Trim AngleJak powinien być ustawiony wózek prowadzący szot, żeby uzyskać maksymalne osiągi jachtu?
Wózek powinien być tak ustawiony, żeby linia wyznaczana przez szot dzieliła lik przedni genuy na pół. Takie ustawienie poprawia wydajność żagla oraz wydatnie zwiększa jego żywotność ograniczając łopotanie liku wolnego.

Na co wpływa tarcie w systemie wózków prowadzących szoty?

  1. Jeśli nie używasz wózka i bloczków prowadzących z łożyskowaniem tocznym lub niskooporowym łożyskowaniem ślizgowym, to pokonanie oporów ruchu będzie wymagało większego przełożenia w układzie pozycjonującym.
  2. Zastosowanie liny o zbyt dużej średnicy dla istniejących bloczków również będzie powodowało dodatkowe opory ruchu, zmniejszając wydajność zastosowanego przełożenia.
  3. Niewłaściwe prowadzenie linki do kokpitu, która blokuje się na knadze, przebiega między dwoma rolkami, zahacza o prowadnicę bloczka lub inne okucia również niepotrzebnie zwiększa opory w systemie. Sprawdź, czy nie to jest przyczyną problemów, zanim zdecydujesz się na zakup większego bloczka dającego mocniejsze przełożenie.

Jakiego rozmiaru liny powinienem użyć w moim systemie wózków prowadzących szoty?
Liny o małej średnicy generują najmniejsze opory, za to liny o dużej średnicy są wygodniejsze w obsłudze. Najbardziej odpowiednia powinna być lina o największej średnicy, dla której dane bloczki zostały zaprojektowane. Sprawdź w specyfikacji na stronie firmy Harken maksymalną średnicę liny dla swoich bloczków.

Konserwacja

Jak zdjąć klasyczne wózki prowadzące z szyny non-CB, żeby nie pogubić kulek?
Żeby zapobiec rozsypaniu się kulek użyj niebieskiego narzędzia do nakładania wózków, które dostarczone było z nowym wózkiem. Jeśli nie masz tego narzędzia, skontaktuj się z działem technicznym lub obsługą klienta Harken, a wyślemy Ci to narzędzie najszybciej jak się da. Sprawdzić, czy rozmiar Twojej szyny to Small Boat, Midrange czy Big Boat możesz mierząc szerokość szyny u jej szczytu: 22 mm Small Boat ma 22 mm (7/8"), 27 mm Midrange ma 1 1/16", a 32 mm Big Boat ma 1 1/4" szerokości.

Jak powinno się czyścić i dbać o wózki i szyny?
Należy je regularnie spłukiwać czystą, słodką wodą. Od czasu do czasu należy wlać trochę wody z detergentem do otworów w środku wózka i poruszyć wózkiem kilkukrotnie w przód i w tył. Detergent należy wypłukać czystą wodą. Czynność ta jest niezwykle istotna dla dobrego funkcjonowanie wózków, szczególnie po dłuższym okresie nie używania.

Regularnie kontroluj stan szekli i mocowań bloczków pod kątem oznak uszkodzeń. Każda instalacja systemu powinna obejmować ograniczniki szyn a linki prowadzące powinny być tak wyregulowane, żeby wózki pod obciążeniem nie uderzały w ograniczniki.

Należy pamiętać, że niektóre ze środków do czyszczenia drewna tekowego oraz inne żrące substancje mogą powodować odbarwienia, które nie są objęte gwarancją Harken. Szczegółowe informacje na temat konserwacji i gwarancji (maintenance i gwarancja)znaleźć można w katalogu Harken.

Wózki ślizgowe
Smarów w aerozolu takich jak McLube SailKote™ można używać tylko do szyn i wózków ślizgowych. Nie należy smarować wózków z łożyskowaniem kulkowym.

Wózki CB
Nie używaj smaru w aerozolu ponieważ spowoduje on, że szyna i kulki będą na tyle śliskie, że zaczną się po sobie ślizgać zamiast toczyć. Na szynę użyj McLube OneDrop™ zapobiegającego osadzaniu się soli i brudu, dzięki czemu wózki będą poruszały się gładziej.

  • United States
  • Australia
  • France
  • Italia
  • New Zealand
  • Polska
  • Sverige
  • UK