traveler_jeanneau
Jeanneau Sun Odyssey 52DS photo courtesy Jeanneau

CB Traveler

Kalkulator obciążeń, specyfikacje techniczne i inne podstawowe informacje są dostępne w rozdziale Wsparcie techniczne . Montowanie nowego wózka to duże przedsięwzięcie, wiec jeśli masz jakieś pytania skontaktuj się niezwłocznie z serwisem technicznym Harkena aby mieć pewność, że jesteś na dobrej drodze.

Regulacje wózka grota - Pytania i odpowiedzi

15/6/2012

Wszystkie wózki szotów grota z wyjątkiem tych w Mini-Maxi i rodzin Maxi używają systemów CB (captive bearing), które są idealne dla większości rozwiązań. Łożyska kulkowe w wózkach CB przesuwają się płynnie i łatwo pod obciążeniem, a opaski zabezpieczające trzymają kulki na swoim miejscu, kiedy zdejmuje się wózek z szyny.

Obciążenia i przełożenie

Jak określić rozmiar wózka?
Aby określić rozmiar wózka serwis techniczny zada kilka podstawowych pytań.

  1. Jaka jest powierzchnia Twojego grota?
  2. Szoty zmocowane są na środku, czy na końcu bomu?
  3. Czy masz wysokoprofilową szynę niepodpartą, czy niskoprofilową podpartą?
  4. Czy rozstaw otworów w szynie pasuje do odległości między otworami na łódce? Dostępne są rozstawy metryczne, angielskie i zmienne.
  5. Żeglujesz regatowo, czy turystycznie? Jeśli się ścigasz to na przykład możesz być zainteresowany wózkiem trymowanym na nawietrzną.

 

Szczegółowe wskazówki krok po kroku można znaleźć w Zamawianie wózków grota i genui a powszechnie stosowane rozwiązania w Wózek grota.

Jak duże są obciążenia na moim wózku grota?
Skorzystaj ze specyfikacji w rozdziale „Wózki grota i genui” posługując się numerem części i Obciążenie szotów i wózków szotowych grota aby określić obciążenia na szotach grota na twojej łódce. Typowe obciążenie liny regulacji wózka, którą musisz ciągnąć to 20% obciążenia samego wózka.

Modular Purchase TravelersJak mogą mi pomóc modułowe regulacje wózków grota CB?
Wózki i końcówki szyn produkowane są w przełożeniach aż do 6:1. Pozwala to wybrać albo zmienić zysk siły jaki daje regulacja. Jeśli chcesz zwiększyć przełożenie, zestaw adaptacyjny Harkena zawiera wszystko abyś samemu mógł to zrobić. Zajrzyj do Dobór regulacji wózka szotów grota aby dobrać kombinacje bloczków i zaczepów na wózkach i końcówkach szyn oraz znaleźć rysunki poglądowe różnych rozwiązań.

Jak dobrać przełożenie na wózku?
Jeśli sporadycznie ścigasz się, przełożenie 3:1 pozwala na szybkie regulowanie, ale wymaga siły. Dla przykładu na łódce 11 metrowej (35 stopowej) obciążenie na linie od wózka grota wynosi aż 32 kilogramy. To spora praca dla wszystkich oprócz najsilniejszych żeglarzy. Bardziej powszechne jest przełożenie 4:1, co na łódce 23 metrowej daje 23 kilogramy linie od wózka. Na większości jachtów turystycznych dobrą wartością jest 16 kilogramów. Na łódce 11 metrowej to odpowiada przełożeniu 6:1.

Torlon/Delrin Ball BearingsJak mogę sprawdzić, czy mam w moim w moim wózku kulki z Delrinu® czy z Torlonu®? 
Kulki łożyskowe z Delrinu® są dedykowane do małych łódek i innych zastosowań gdzie występują małe obciążenia. Mają kolor biały lub czarny. Kulki z Torlonu® są zielonobrązowe i używa się ich w mocno obciążonych wózkach.

Czy mogę założyć wózek z łożyskiem kulkowym na szynę T? 
Nie, łożyska kulkowe wymagają specjalnego profilu szyny, aby kulki mogły swobodnie się obracać.

Track StylesJakie są dostępne rozmiary szyn i odległości między otworami w szynach? 
Szyna CB, 22 mm do małych łódek: 
Metryczna: 2720, 2725 
Zmienny rozstaw, do dowolnych odległości między otworami: 2721 wysoka
Modernizowane szyny z otworami co 4 cale: 373, 374 

Szyna CB, 27 mm Midrange: 
Metryczna: R27
Zmienny rozstaw, do dowolnych odległości między otworami: R27HB wysoka
Modernizowana szyna z otworami co 4 cale: 1602

Szyna CB, 32 mm Big Boat: 
Metryczna: R32
Zmienny rozstaw, do dowolnych odległości między otworami: R32HB wysoka
Modernizowana szyna z otworami co 4 cale: 3159

Przelotki, liny, osłonki

Attaching Mainsheet BlockKiedy łączę szeklą bloczek do wózka to skręca się tak, że lina nie idzie prosto. Co robię źle? 
Prawdopodobnie przyczepiłeś bloczek do szekli na wózku. Zalecamy by zastąpić szeklę pionowym przegubem (toglem). Następnie zdejmij szeklę z bloczka i jego krętlik zamocuj wprost do przegubu (togla). To spowoduje, że bloczek będzie stał sztywno i pionowo. Jeszcze jedną zaletą tego rozwiązania jest to, że bloczek będzie przymocowany niżej na wózku, tak, że obciążenia na większych kątach pracy szotów grota będą dawały mniejsze obciążenia na kulki łożysk wózka. Wózki przyjmują wychylenie do 40 stopni od pionu zanim kulki zaczną się blokować.

Jeżeli nie używasz przegubu można zastosować sprężynę lub gumową osłonę , żeby bloczek stał pionowo.

Attaching Control Blocks to Toggle EarsPrzegub na moim wózku ma ucha. Jak zamocować do nich bloczki?
Zamocuj bloczki bezpośrednio do uch na przegubie. To zmniejsza obciążenie wózka i redukuje ściskanie kulek łożyska. Do wózków z małych i średniej wielkości łódek zdejmij szeklę z bloczka i przymocuj ten ostatni wprost do ucha na przegubie. W wózkach do dużych jachtów przymocuj blok szeklą do ucha przegubu.

Soft AttachBloki można mocować do wózków szeklami i toglami. A jak jeszcze?
Wózki do miękkich mocowań dają wiele możliwości połączeń. Na przykład możesz przywiązać lub zapiąć pętlą do twojego wózka bloczek Carbo z miękkim mocowaniem do regulacji szyny grota.

Jak mogę zachować proste prowadzenie liny wózka a jednocześnie mięć możność trymowania jej z dowolnego miejsca w kokpicie?
Knagi szczękowe na stoliku obrotowym są w stanie zwiększyć kąty pracy, czasami nawet do 180 stopni. Daje to doskonałe rozwiązanie regulacji bez względu gdzie akurat się znajdziesz na łódce. Przelotki ekstremalne Harkena, które knagują się i wyknagowują do kątów bliskich 90 stopniom mogą pomóc uporać się z niewłaściwymi kątami biegu lin.

Co mam zrobić, żeby wygodnie regulować szynę grota zamocowaną na nadbudówce?
Zastosuj przedłużacze 1849 jeśli szyna ma być ponad klapą zejściówki. Przedłużacze pasują do większości kształtów nadbudówek i nadają się do łączenia zarówno z prostymi jak i wygiętymi szynami.

Track riser systemW zależności od tego jak rozplanowany masz pokład i jak wyszukany chcesz mieć system regulacji, możesz puścić linkę wózka pod zrębnicą kokpitu tak by pojawiła się koło miejsca z którego sterujesz. Jeśli wybierzesz takie rozwiązani to koniecznie zamontuj knagę na krętliku, aby załogant, który siedzi przed kołem sterowym w stronę dziobu mógł regulować wózek.

Czy mogę użyć jednej linki poprowadzonej na biegowo do regulacji wózka?
Użycie pojedynczej liny do regulowania obu końców jest dobre dla talii grota zaczepionej na końcu bomu. Pomaga zmniejszyć bałagan związany z linami. Zauważ, że końce zaczepione są do bloczków po jednej i drugie stronie, więc nie jest to prawdziwa lina bez końca. Postaraj się, żeby zapas liny był jak najkrótszy, to nikomu nie złapie się w nim noga. Ten system sprawdza się gdy szyna zamontowana jest mostkowo nad kokpitem (podparta na pokładzie lub przymocowana do ścianek kokpitu), ale nie gdy mamy do czynienia z talią w połowie bomu z szyną na nadbudówce, bo wtedy linka przechodziłaby przez zejściówkę.

Przestawienie systemu trymowania z końca bomu na środek

Mid-boom Traveler SystemKiedyś ścigałem się ale teraz jestem bardziej zainteresowany pływaniem turystycznym; jak mogę zmienić system trymowania grota z końca na środek bomu?
Bom działa jak ramię dźwigni i obciążenia na jego końcu są dużo mniejsze niż na środku. Dlatego przesunięcie zamocowania szotów grota z końca bomu na jego środek nie jest prosta. Jeżeli bom pierwotnie miał mocowanie na końcu bomu i chcesz zmienić na środek obciążenie podwoi się. Twój bom może okazać się za słaby do takiej konfiguracji.

Aby ustalić, czy osprzęt wytrzyma przesunięcie zamocowania szotów na środek bomu, najpierw skontaktuj się z producentem bomu i dowiedz się o jego wytrzymałość. Niektóre bomy mogą trwale odkształcić się gdy przesuniemy szoty do przodu. Są sposoby aby tego uniknąć, na przykład można zamocować na bomie kilka bloczków oddalonych od siebie i puścić przez nie szoty. W ten sposób siła zostanie rozłożona na większej długości bomu. Po drugie upewnij się, że twój system trymowania grota wytrzyma obciążenie. Jeśli masz wózek serii Midrange, który jest na górnej granicy swojego udźwigu, prawdopodobnie niezbędna będzie wymiana na wózek rozmiaru Big Boat. Po trzecie, jeśli wybierasz szot ręką, ustal czy potrzebujesz inne bloki dla zwiększenia zysku siły.

Wózki trymowane na nawietrzną upraszczają zwroty przez sztag

 Windward Sheeting Traveler Car Czy wybieranie wózków na nawietrzną powoduje, że zwroty przez sztag są łatwiejsze? 
Przy słabych i średnich wiatrach większość jachtów płynie kursem na wiatr lepiej, gdy wózek przeciągnięty jest na nawietrzną, powyżej osi symetrii łódki. Dzięki temu obciążenie na szocie jest mniejsze i lik tylny jest mniej domknięty. W konwencjonalnym wózku musisz ręcznie odknagować zawietrzną linkę od wózka, żeby móc przeciągnąć go powyżej diametralnej. Przed zwrotem przez sztag zawietrzna linka musi być z powrotem zaknagowana zanim stanie się nową linką nawietrzną.

Knagi na wózku Harkena trymowanym na nawietrzną automatycznie zakleszczają się i wyknagowują, co pozwala załogantom pozostać na balaście i minimalizuje ich ruchy. Nigdy nie musisz dotykać zawietrznej linki wózka ponieważ podczas zwrotu wózek zostaje na swoim miejscu, a specjalny mechanizm wykorzystuje siłę szotów grota aby wypiąć zawietrzną knagę. Jedyne co musisz zrobić to przeciągnąć wózek powyżej diametralnej. Już nie nigdy nie będziesz chciał żeglować bez tego patentu.

Czy mogę zmienić mój wózek grota na wózek trymowany na nawietrzną?
Windward Sheeting Adapter KitTak, zestawy adaptacyjne Harkena pozwalają zmienić wózek standardowy w trymowany na nawietrzną.

Czy mogę użyć pionowego przegubu serii Midrange w wózku trymowanym na nawietrzną tej samej serii?
Nie. Przegub nie pozwoli przyrządowi do trymowania na nawietrzną na dostateczne wychylenie poprzeczne aby w pełni otworzyć i zamknąć knagi.

Jak używać wózków do trymowania na nawietrzną przy silnym wietrze?
Przy silnym wietrze zwykle chcesz, żeby wózek był poniżej diametralnej. Tak jak w przypadku wielu innych wózków grota musisz poluzować wózek do pożądanego miejsca. Na drugim halsie wózek przyjmie lustrzaną pozycję, a ty nie będziesz musiał nawet dotykać linki od wózka.

Na jakich łódkach używa się wózków trymowanych na nawietrzną?
Harken posiada wózki trymowane na nawietrzną od małych łódek sportowych począwszy na 13,7 metrowych (45 stopowych) skończywszy. Możesz zmienić większość obecnie używanych wózków na trymowane na nawietrzną za pomocą zestawu do modernizacji.

Konserwacja

Dlaczego mój wózek przesuwa się opornie?
Prawdopodobnie wózek i szyna wymagają mycia z użyciem detergentu. Sprawdź również, czy na szynie nie ma uszkodzeń albo korozji. Po dalsze informacje zajrzyj do Instrukcji montowania CB informacje podane pod koniec tekstu stosują się zarówno do wózków CB jak i nie CB.

Jak mam czyścić i konserwować wózki i szyny?
McLube OneDropCzęsto płucz je słodką wodą. Od czasu do czasu wetrzyj rozpuszczony detergent głęboko we wszystkie otwory i przesuń kilka razy po szynie w jedną i drugą stronę, żeby równo rozprowadzić. Spłucz detergent słodką woda. Mycie jest bardzo ważne, zwłaszcza jeśli wózki nie były używane.

Często sprawdzaj szekle i zamocowania bloków. Zwracaj uwagę na oznaki zużycia. Sprawdzaj wszystkie elementy z końcówkami szyn włącznie. Zrób jakiś patent, żeby wózek nie uderzał w końcówkę szyny pod dużym obciążeniem na szocie.

Bądź świadomy, że używanie niektórych płynów do czyszczenia teku i innych substancji żrących może doprowadzić do odbarwień szyn i wózków, co nie jest objęte gwarancją Harkena. Zajrzyj do katalogu, żeby zaczerpnąć pełnych informacji o konserwacji i Ogólnoświatowej ograniczonej gwarancji

Wózki ślizgowe
Używaj smarów w spreju takich jak McLube™ tylko do wózków ślizgowych. Nie używaj do wózków na łożyskach kulkowych.

Wózki CB
Nie używaj smarów w spreju bo to spowoduje, że kulki i szyna będą tak śliskie, że kulki nie będą się toczyć a ślizgać. Nanieś McLube OneDrop™ na szynę. To wyprze brud i sól i kulki będą kręciły się swobodnie.

 

  • United States
  • Australia
  • France
  • Italia
  • New Zealand
  • Polska
  • Sverige
  • UK