Tartan4300-2
Tartan 4300 — Tartan Yachts photo

Harken Classic Winch

Kabestany Harkena ulepszą każdy jacht. Do wyboru są wykończenia z brązu, chromu, anodowanego aluminium lub z polerowanej na lustrzany połysk stali nierdzewnej.

Klasyczne kabestany Harkena charakteryzuje duża ilość łożysk oraz duża średnica bębna co zmniejsza obciążenia na łożyskach i ogranicza tarcie. Cechy te połączone z włoskim stylem i trwałym, pięknym wykończeniem, sprawiają, że stają się one pierwszym wyborem na jachtach na całym świecie.

Kabestany Classic – Pytania i odpowiedzi

19/6/2012

Kabestany Harkena z serii Classic są niezawodne, mocne i bardzo wydajne. Dostępne są w wielu rozmiarach, manualne lub z napędem elektrycznym lub hydraulicznym. Poniżej znajdziesz odpowiedzi na często zadawane pytania dotyczące tej serii kabestanów.

Podstawy

Jak często powinienem dokonywać przeglądu kabestanów? 
Servicing Classic WinchesKabestany powinny być serwisowane co najmniej raz przed rozpoczęciem każdego sezonu. Jednak, gdy mowa o jachtach użytkowanych na wodach słonych, gdzie sezon zwykle jest dłuższy, wskazane jest serwisować kabestan dwukrotnie w trakcie sezonu. Jeśli intensywnie eksploatujesz jacht w czasie regat, powinieneś pomyśleć o przeglądzie kabestanu przed każdym startem. Im bardziej dbasz o kabestan, tym szybciej popłyniesz.

Jakich narzędzi potrzebuję?
Będziesz potrzebować śrubokręta płaskiego by zdjąć bęben. Niektóre większe kabestany wymagają użycia zestawu kluczy (4 mm, 5 mm, 6 mm, oraz 8 mm).Potrzebny będzie Ci również mały nóż by wyjąć zapadki.

Z jakich materiałów wykonane są kabestany Classic? 
Harken: Winch MaterialsHarken oferuje kabestany Classic w wykończeniach z chromu, brązu, brązu polerowanego oraz ze stali nierdzewnej.

Linia kabestanów Radial jest dostępna w wersji ze stopu aluminium, chromowanej, lub chromowanej z białymi elementami z kompozytu.  

Linia kabestanów regatowych jest dostępna również w wersji konstrukcyjnej z aluminium i włókna węglowego.

Olej czy smar

Czy mogę użyć Sailkote™ McLube™ do smarowania kabestanu?
Sailkote™ McLube™ to znakomity produkt i możesz go użyć do żagli i okuć takich jak szyny, by były bardziej wydajne i służyły dłużej. Jednak do kabestanów polecamy Harken Winch Grease, specjalny smar do kabestanów, który jest odporny na sól oraz działanie wody słodkiej.

Na które części kabestanu nakładać olej, a na które smar?
Dokładnie oczyść części kabestanu łagodnym rozpuszczalnikiem, a następnie delikatnie nałóż smar na zębatki i łożyska wałeczkowe. Nie przesadź z ilością smaru. Zbyt duża jego ilość może gromadzić brud, sól i inne zanieczyszczenia powodujące uszkodzenia przekładni.

Zapadki (te, których dźwięk słyszysz, gdy kabestan się obraca) powinny być oliwione  SAE 30 weight oil.Nie używaj smaru na zapadki! Smar jest zbyt gęsty i może zlepiać te ruchome części powodując złe działanie kabestanu.

Mechanizm 

Harken: WinchesJak zdjąć bęben? 
Odkręć śrubę, która tkwi na dnie gniazda korby. Wyjmij gniazdo a następnie zdejmij bęben. Rób to ostrożnie ponieważ czasem koszyk z łożyskami wałeczkowymi przykleja się do bębna i może wpaść do wody przy zdejmowaniu.

Jak mam dopasować ramię samoknagujące?
By dopasować ramię samoknagujące na kabestanach w rozmiarach od 16ST do 53.2ST, wykręć śrubę i wyjmij ją razem z gniazdem korby. Unieś ramię samoknagujące, obróć go do wybranej pozycji, a następnie włóż z powrotem gniazdo korby i przykręć śrubę. Po więcej informacji sięgnij do odpowiedniej instrukcji lub skontaktuj się z biurem Harkena.

Harken Winches: Line SizeCzy mechaniz samoknagujący będzie działał z różnymi rozmiarami lin? 
Tak. Górna szczęka mechanizmu samoknagującego działa sprężynowo by dopasować się do różnych średnic lin. Na przykład kabestan samoknagujący w rozmiarze 40.2 obsługuje liny od 8 mm do 12 mm.

Korby kabestanowe

Czy korby kabestanowe Harkena pasują do kabestanów innych producentów?
Tak. Chyba, że jest to bardzo stary kabestan z brązu Merriman, który wymaga specjalnej korby.

Kiedy użyć korby 203 mm (8") a kiedy 254 mm (10")?
Podawane przełożenia kabestanów są wyliczane dla korb o długości 254 mm (10") ponieważ jest to długość najwygodniejsza dla większości żeglarze. Korby krótsze, 203 mm (8") są szybsze, ponieważ obracają się po kole mniejszej średnicy. Jednak moc jest wtedy zredukowana o 20%. Korby krótsze (203 mm) są idealne na mniejsze jachty lub na lżejszy wiatr, gdy prędkość jest istotniejsza niż moc.

  • United States
  • Australia
  • France
  • Italia
  • New Zealand
  • Polska
  • Sverige
  • UK