AC_header
Team New Zealand's Black Magic, 1995 America's Cup—Walter Cooper photo

Harken's AC Timeline

AC_original-hardware

1977: First high-load Torlon® ball bearings

1987: First titanium runner blocks

1992: First AirBlock® design

1995: Hydraulic genoa leads

First carbon fiber drums & pedestal system: aluminum housing, titanium and stainless steel gears

2000: Titanium ULC* blocks; CRX* Roller Traveler cars; 65 halyard winch with simplified gearing system: easy to take apart and maintain

2003: Refine ULC blocks: titanium sideplates, composite bushing bearings, Torlon® thrust balls; 1111 primary winch with faster shifting mechanism

2007: TTR* block, soft attachment LOUPs™, titanium roller bearings, aluminum sheaves

Winch design review and weight reduction: oil-bath bevel gear box design, faster disconnect systems, aerodynamic carbon pedestal handle

*ULC - Ultra-light Composite
*TTR - Titanium Roller Bearings
*CRX – Captive Roller (Extreme)

Sir Peter Blake
Yachtsman Sir Peter Blake, KBE (Knight Commander of the Order of the British Empire)(1948-2001), was known for his charisma, honesty, leadership, and talent. He competed in five Whitbreads, winning one in 1989. In 1994, he won the Jules Verne Trophy, setting a new circumnavigation record. His overwhelming 1995 America's Cup triumph with the fully Harken-equipped Team New Zealand launched Harken's winch business. In 2000, Blake led Team New Zealand to the first victorious defense of the America's Cup by a non-American team.

Sir Peter Blake grew up sailing off New Zealand's North Island where he acquired a love of nature, going on to found Blakexpeditions, an organization committed to promoting awareness of environmental issues through expeditions around the world. He felt that both individuals and governments were responsible for protecting the environment and that education was the starting point. At 53 he was killed by pirates during an expedition on the Amazon.

Rozmowa z braćmi Harken

22/10/2019

Peter and Olaf Harken

Olaf Harken zmarł 21 października 2019 roku. Każdego dnia uśmiechamy się na jego wspomnienie. To rzadkość gdy tak wiele osób zawdzięcza tak dużo jednemu człowiekowi. Poniższa historia utrwala wspomnienia o tym jak bracia Harken rozmawiali ze sobą, postrzegali się nawzajem i uzupełniali swoje wizje. Te wspomnienia wciąż żyją.

Chcieliśmy stworzyć linię bloków na duże jachty. Łożyska z Derlinu®, których używaliśmy w bloczkach dinghy nie sprawdziłyby się ze względu na zbyt duże obciążenia. Metalowe łożyska pozwalały ograniczyć wielkość bloku, ale nie rozwiązywały problemu wagi. Chcieliśmy mocnych, plastikowych łożysk o niskim współczynniku tarcia, które przenosiłyby ekstremalnie wysokie obciążenia. Wtedy dowiedzieliśmy się, że Amoco wypuszcza Torlon® do użytku komercyjnego. A to był najtwardszy plastik na świecie. Ten materiał okazał się idealny do naszego prototypowego bloku talii grota.

Sverige - Daniel Forster photo

Byliśmy producentami małych jachtów i nie znaliśmy zbyt wielu żeglarzy pływających na dużych jachtach w USA. W 1976 w czasie SORC na Florydzie, spotkaliśmy szwedzki team Pucharu Ameryki i spytaliśmy ich czy zechcą przetestować nasz prototyp na swoim 12-metrowym jachcie Sverige podczas Pucharu w 1977 roku. Po wyścigach powiedzieli nam, że nasz blok talii grota był jedynym, którego nie musieli wymieniać.
Puchar Ameryki jest naszym polem do testowania nowych produktów. Żeglarze przygotowują się trenując osiem godzin każdego dnia i nie mają litości dla osprzętu. Szacujemy, że AC dostarcza nam wyników z 10 lat testów w zaledwie jeden rok. Informacji z tego pola używamy również do udoskonalania naszych standardowych produktów.

Przez kolejnych 10 lat skupiliśmy się na tworzeniu bloków Big Boat i wózków na jachty morskie oraz jednostki Pucharu Ameryki. Podczas AC w 1987 roku w Fremantle, wprowadziliśmy do użytku pierwsze tytanowe bloki baksztagowe. Znalazły się one na ponad dwunastu jednostkach łącznie z America IIFrench KissHeart of America, i Kookaburra.
W 1992 roku podczas Pucharu w San Diego, Bill Koch, Buddy Melges i ich załoga wygrali używając tytanowych bloków AirBlocks® na wysokie obciążenia. Rolki zostały zaprojektowane z myślą o ograniczeniu wagi, a łożyska wałeczkowe zastąpiły kompozytowe łożyska używane w innych naszych blokach tytanowych. AirBlock przekroczył nasze oczekiwania i stał się częścią linii bloków Harkena Big Boat Black Magic®.

Nadszedł czas na kolejny krok - kabestany. Wiedzieliśmy, że jeśli chcemy wkroczyć w Puchar Ameryki z kabestanami, będziemy musieli liczyć się z ogromnym poświęceniem. Gdybyśmy zawiedli, cały świat by się o tym dowiedział. Nie szliśmy po nagrody, oklaski i poklepywanie pleców, ale po to, by ciężko pracować. Powiedzieliśmy naszym ludziom: "presja będzie niewyobrażalna. Czeka nas praca dniami i nocami. Bez marudzenia.”

Harken Winches

Długotrwała przyjaźń pomiędzy dystrybutorem Harkena Johnem Streetem, a Sir Peterem Blakem, szefem syndykatu Nowej Zelandii, otworzyła nam drzwi do Pucharu Ameryki. Blake spytał czy możemy zagwarantować, że nasze kabestany okażą się sukcesem. Odpowiedzieliśmy, że niczego nie możemy zagwarantować poza naszą ciężką pracą i oddaniem na rzecz żeglarstwa. Obiecaliśmy, że jeśli trzeba, będziemy pracować 24h na dobę.

Nasze kabestany jako pierwsze w branży miały bęben z włókna węglowego, co sprawiało, że były znacznie lżejsze niż konkurencji. Blakowi spodobała się również nasza wizja obsługi i serwisowania więc zaryzykował. Nowa Zelandia zdobyła Puchar, a oczy wszystkich skierowały się na nasze kabestany. Był to pierwszy raz w nowoczesnej historii Pucharu Ameryki, kiedy jedna firma dostarczyła komplet okuć i kabestanów obu finalistom. Ta tendencja utrzymuje się do dziś.

Często zadajemy sobie pytanie: “ile razy można wynaleźć koło na nowo?” Czujemy presję ze strony syndykatów Pucharu Ameryki: "Musicie znaleźć rozwiązanie na to i tamto”. Gdy mówimy, że nie znamy odpowiedzi, oni powtarzają: "Musicie ją mieć!” więc ją znajdujemy.

  • United States
  • Australia
  • France
  • Italia
  • New Zealand
  • Polska
  • Sverige
  • UK