Outbound46_750
Outward Bound 46 — Swiftsure Yachts Seatle photo

Roler ESP

ESP-furling-ad_splash_250

system rolowania i refowania foka Harken ESP zainstalowany na dziobie Twojego jachtu to prostota i bezpieczeństwo. Dzięki prostej i efektywnej konstrukcji nowy roler Harken jest łatwy w montażu.

Jeśli załamie się pogoda możesz zmniejszyć powierzchnię żagla nie wychodząc z kokpitu.

Roler ESP nie wymaga profesjonalnego montażu.

Wskazówka techniczna:

Harken Link Plate

Zestawy długich, średnich lub krótkich płaskowników
Jeśli sztag mocowany jest ze ściągaczem, wybierz długie lub średnie płaskowniki. Jeśli roler mocowany jest bezpośrednio do dolnej końcówki sztagu, wybierz zestaw krótki.

Options
The 7404 Harken zaleca wyposażenie rolerów w bloczki Carbo prowadzące linę, które umożliwiają bezpieczną obsługę rolera z kokpitu. Lekkie, odporne na promienie słoneczne bloczki Carbo z zestawu 7404 obracają się na łożyskach kulkowych umożliwiając szybkie wybieranie pod każdym obciążeniem.

Harken Lead Block Kit Bloczek kabestanowy 7402 utrzymuje napięcie liny podczas nawijania na bęben, dzięki czemu rolowanie przebiega płynnie.

System refowania i rolowania foka ESP - Pytania i odpowiedzi

2/12/2013

Zaprojektowany z myślą o żeglarstwie turystycznym


Clevis PinHeadstay

 Jak wybrać właściwy system rolera na mój jacht?
Przewodnik Ordering Furling Guide wyjaśnia jak wybrać roler i akcesoria odpowiednie dla Twojego jachtu. Wybierając będziesz musiał określić średnicę przetyczki jak również długość i średnicę sztagu.

Czym się różnią rolery turystyczne Harken MKIV i ESP?
Obydwa zaprojektowane są z myślą o trwałości i łatwości użytkowania, jednak MKIV posiada kilka dodatkowych cech, które czynią go lepiej przystosowanym do żeglarstwa wyczynowego i regatowego.

 MKIVESP
Sztywny sztagDouble-groove FoilAerodynamiczny przekrój profili. Dwie likszpary umożliwiające szybkie stawianie, zrzucanie i zmiany żagli.

C-shaped open connectors with low-friction plastic isolators slip onto the headstay wire and into foil for easy installation.
Single-groove FoilOkrągły przekrój profili zapewniający łatwe rolowanie. Jedna likszpara.

Górny profil docięty fabrycznie, regulowany dolny profil.
Krętliki fałowe i halsoweIndependent SwivelsNiezależne krętliki poprawiające kształt żagla.Fixed SwivelStały krętlik.
BębenDzielony bęben, który można zdjąć na czas regat.Jednoelementowy bęben, szpula i osłona, czyli stały bęben.
LinaZestaw nie zawiera liny.Zestaw nie zawiera liny.

Jestem zapalonym żeglarzem rekreacyjnym. Okazjonalnie żegluję z żoną i dziećmi, a czasami sam. Chciałbym zamontować na jachcie łatwy w obsłudze roler, którym ja i rodzina będziemy mogli się bez problemów posługiwać – godny zaufania, ale nie rujnujący naszego budżetu?-Art Schmickter, żegluje po Wielkich Jeziorach

System rolowania i refowania foka Harken ESP idealnie spełni Twoje oczekiwania. Jest prosty i nie kosztuje wiele, a utrzymany jest w tym samym harkenowskim stylu i bazuje na tym samym niskooporowym systemie łożysk kulkowych, co nasz MKIV, stosowany na jachtach regatowych i wysokiej klasy jachtach turystycznych. Umożliwi Ci łatwe zmniejszanie i zwiększanie powierzchni żagla stosownie do warunków-Rick Wilfert, Harken Technical Service

ESP Furling drum and foil

Zamierzam korzystać z jachtu przez wiele lat. Czy roler ESP przetrwa te lata bez znacznego nakładu prac konserwacyjnych?
Okrągłe profile sztywnego sztagu uzyskują swoją trwałość dzięki bezbarwnemu anodowaniu. Łączniki profili są niezwykle wytrzymałe i zniosą ekstremalne naprężenia powstające podczas refowania. Jednoelementowa szpula formowana jest z twardego kompozytu. Słupki prowadzące wykonane są ze stali nierdzewnej. Wszystkie te elementy składają się na niezawodny, trwały system.

Trim Angle

Jak mogę zmniejszyć przechył i zwiększyć kontrolę nad jachtem przy zrefowanym żagla?
Żeby osiągnąć jak najlepsze rezultaty używaj żagli zaprojektowanych specjalnie do rolowania przy pomocy Twojego rolera ESP. Żagle do refowania powinny być zaprojektowane tak, żeby zachowywać optymalny kształt przy wiatrach od 5 do 40 węzłów. Kształt żagla może być na bieżąco korygowany przez zmianę napięcia fału lub przez zmianę położenia wózka szotowego. Po zrefowaniu po prostu przesuń wózek do przodu tak, aby linia wyznaczana przez szot przecinała lik przedni żagla w połowie jego długości.

Do czego miałby mi być potrzebny drugi fok, jeśli mogę refować?
Doświadczeni żeglarze rzadko żeglują bez drugiego foka na silne wiatry, ponieważ nawet najlepszy sztaksel do refowania może zawieść. W przypadku trudnych warunków powinieneś założyć mocniejszego foka do refowania przed opuszczeniem przystani. Fok sztormowy jest niezbędny podczas przelotów przez otwarte morze, ze względu na możliwość napotkania wiatrów huraganowych. Przy słabych wiatrach posiadanie dużej, lekkiej genuy może uczynić żeglowanie znacznie przyjemniejszym.

Czy mając system rolowania i refowania Harken mogę zmieniać żagle?
Tak. Zmiana żagli jest prosta. Po prostu przymocuj rogi halsowy i szotowy do odpowiednich szekli, wprowadź liklinę do elementu prowadzącego i postaw żagiel. Element prowadzący wygładza fałdy i pomniejsze skręcenia żagla, umożliwiając jego łatwe postawienie z pozycji przy maszcie lub z kokpitu.

W jaką liklinę powinien być wyposażony mój żagiel?
Rolery ESP w rozmiarze 0, 1, 2 i 3 dostosowane są do likliny w rozmiarze #6. Liklina #6 ma średnicę ok 5 mm (0.1875").

Furling clew

Czy mój nowy żagiel powinien mieć wysoko czy nisko prowadzony lik dolny?
Większość żagli przeznaczonych do rolowania ma wysoko prowadzony lik dolny, dzięki czemu dół żagla dokładniej nawija się na roler. Taki żagiel zapewnia jednocześnie lepszą widoczność. Żagiel z umiarkowanie nisko prowadzonym likiem dolnym zapewni najwyższą wydajność oraz dobrą widoczność dzięki wyżej zamocowanemu rogowi halsowemu.

Czy muszę modyfikować posiadane żagle, żeby dopasować je do rolera?
To zależy. Jeśli wymieniasz roler na nowy, sprawdź czy Twój żagiel wyposażony jest w liklinę #6 czyli 5 mm. Jeśli instalujesz roler po raz pierwszy, oddając żagiel do żaglomistrza zamów obszycie likliną #6 lub 5 mm. Poza obszyciem likliną żagiel musi zostać podcięty przy rogu halsowym i górnym tak, żeby zrobić miejsce na krętlik fałowy i dolną część rolera. Wszystkie niezbędne wymiary znaleźć można w instrukcji montażu.

ESP furling adjustable foil

Czy mogę sam zmontować roler ESP?
Zdecydowanie. Jednym z głównych założeń podczas projektowania rolera ESP było uczynienie go super prostym w montażu. Profile sztywnego sztagu dostarczane są przycięte na długość odpowiednią dla Twojego jachtu. Po złożeniu sztywnego sztagu mocowanie dolnego profilu umożliwia dokładne wyregulowanie długości sztagu. Profile można nasunąć na większość istniejących sztagów bez konieczności cięcia stalówki – doskonała oszczędność czasu.

Jakich narzędzi będę potrzebować?
Na stronie 6 instrukcji rolera ESP znajdziesz informacje o wymaganych narzędziach: Units 0 and 1; Units 2 and 3.

Czy łatwiej jest montować roler na sztagu stojącego, czy położonego masztu?
Jeśli maszt został położony na czas przechowywania lub z innej przyczyny, zmontowany roler można zainstalować i postawić razem z masztem. Zdejmowanie sztagu i stawianie rolera na stojącym maszcie lepiej zostawić ekspertom lub profesjonalnym takielarzom.

 Czy mogę ponownie użyć istniejącego sztagu?
Tak. Jednak przy okazji instalowania rolera zalecamy wymianę na nowy sztagu, który pracował dłużej niż trzy lata w otoczeniu wody morskiej. Jeśli żeglujesz po wodach słodkich wymieniaj sztag co pięć lat.

Halyard deflector installed

Widzę, że macie w ofercie opcjonalny odchylacz fału. Do czego służy odchylacz fału?
Odchylacz fału Harken zapobiega owijaniu się fału foka oraz innych fałów (np. spinakera lub innych sztaksli) wokół rolera. Montaż odchylacza jest bardzo prosty.

Jaka jest różnica między odchylaczem a bloczkiem odwodzącym fał?
Odchylacz fału?

montuje się na sztagu nad górnym profilem sztywnego sztagu, chroni on fał foka i inne liny przed owijaniem się wokół sztagu.

Halyard restrainer

 Bloczek odwodzący fał montowany jest na maszcie blisko szczytu sztywnego sztagu i przytrzymuje fał przy maszcie. Dzięki temu fał dochodzi do krętlika fałowego pod większym kątem, co zapobiega owijaniu się liny wokół sztagu. W ramce ze stali nierdzewnej zainstalowany jest krążek z anodowanego na czarno aluminium dostosowany zarówno do linki jak i stalówki.

Oferujecie dwa rodzaje mocowań dolnych rolera. Która opcja będzie właściwa dla mojego jachtu?
Jeśli Twój sztag kończy się ściągaczem wybierz mocowanie z długą stopą. Długa stopa powoduje, że szpula rolera znajduje się wyżej zapewniając dostęp do ściągacza, zostawiając miejsce na kotwicę, ograniczając przecieranie żagla i zwiększając widoczność. Krótką stopę wybierz jeśli roler ma być zamocowany bezpośrednio nad pokładem. Krótka stopa umożliwia prowadzenie żagla niżej nad pokładem.

ESP furling long and short leg extension kits

Czy łatwo będzie regulować ściągacz sztagu?
Tak. Płytki boczne stopy odchylają się po zwolnieniu śrub blokujących zapewniając swobodny dostęp do ściągacza.

Na moim jachcie nie ma ściągacza sztagu. Jaki zestaw stopy powinienem zastosować?
Jeśli na Twoim jachcie nie ma ściągacza sztagu a chciałbyś aby róg halsowy foka znajdował się jak najniżej, to wybierz zestaw krótkiej stopy umożliwiający zamontowanie rolera bezpośrednio na końcówce oczkowej sztagu. Zestaw z długą stopą również nadaje się do montażu na sztagu bez ściągacza pozostawiając więcej miejsca na kotwicę.

7404 Lead Block KitJakich jeszcze elementów będę potrzebować montując roler na jachcie?

  1. Zestaw bloczków 7404 Lead Block Kit składa się ze wszystkiego, co będzie Ci potrzebne żeby poprowadzić linkę rolera z kokpitu na dziób. W zestawie znajdują się zaburtowe elementy prowadzące nie zajmujące miejsca na pokładzie oraz bloczek kabestanowy zapewniający ciągłe napięcie linki rolera a przez to płynne i bezproblemowe rolowanie.
  2. Linka rolera: W firmie Harken można zamówić również poliestrową, plecioną linkę z rdzeniem. Jeśli nie zamawiasz w firmie Harken, w prosty sposób możesz określić jakiej długości linka będzie Ci potrzebna. Pomnóż przez 2 długość swojego jachtu. Jeśli jacht ma 10m długości, to potrzebujesz 20m linki.
ESP blocks

Skąd wzięła się nazwa ESP
Jeśli posiadasz bloczki ESP to już to wiesz. Nazwa ta to skrót od Elegant Simple Products (elegancki prosty produkt).

Jakich informacji będę musiał udzielić składając zamówienie?
Zacznij od długości Twojego jachtu odnosząc się do podanych przez nas typowych długości dla poszczególnych rozmiarów rolerów. Następnie określ średnicę stalówki/pręta sztagu oraz bolca mocującego sztag. Na koniec sprawdź długość swojego sztagu, żeby stwierdzić, czy potrzebujesz dodatkowy profil i łącznik do sztywnego sztagu.


Pytania do Twojego żaglomistrza


Ile będzie kosztowało obszycie żagla likliną?
Ceny potrafią się różnić, lecz większość żaglomistrzów wycenia na podstawie długości liku.

Jakiej marki żagle powinienem nabyć?
Wybierz żaglomistrza, który oferuje rozwiązania świadczące o znajomości systemów refowania i rolowania.

Jakiego rozmiaru genuę powinienem wybrać na podstawowy żagiel do refowania?
To zależy od jachtu i tego, w jakich warunkach normalnie żeglujesz. Dla większości jachtów genua 135% jest idealna. W niektórych regionach popularne są genuy 150% do słabego wiatru i 100% na silniejsze wiatry. Przedyskutuj rozmiar żagli ze swoim żaglomistrzem.

Czy mogę wykorzystać moje dotychczasowe żagle na nowym rolerze?
Tak. Poproś żaglomistrza o zmodyfikowanie żagli, których zwykle używasz, w tym przynajmniej jednej genuy i jednego foka na silne wiatry. Jeśli żeglujesz w sposób wymagający dodatkowych żagli, takich jak driftery, oddaj do zmodyfikowania również te żagle. Żagle powinny być w dobrym stanien.

Jak modyfikuje się żagle, żeby przystosować je do rolowania i refowania?
Twój żaglomistrz usunie z nich raksy a przyszyje do liku przedniego liklinę, przy pomocy której żagiel będzie mocowany do sztywnego sztagu. Większe żagle mogą wymagać skrócenia, żeby zapewnić miejsce na krętlik fałowy i szpulę rolera. Naszycie na żagiel osłony przeciwsłonecznej pozwoli uchronić żagiel przechowywany na sztagu przed promieniowaniem ultrafioletowym.

Czego powinienem szukać kupując nowe żagle?
Szukaj żagla zaprojektowanego z myślą o szerokim zakresie warunków pogodowych. Żagiel powinien być dostatecznie wydajny żeby napędzać jacht przy słabym wietrze a równocześnie dostatecznie płaski, żeby dało się na nim żeglować na silnym wietrze, po zrolowaniu. Nowoczesne narzędzia do projektowania żagli umożliwiają dostosowanie ich do wiatrów z zakresu od 5 do 40 węzłów. Większość producentów używa likliny piankowej lub z linką. Niektórzy wykorzystują Aeroluff. Zapytaj swojego żaglomistrza jakie rozwiązanie będzie najlepsze dla Ciebie. Naszycie na żagiel osłony przeciwsłonecznej pozwoli uchronić żagiel przechowywany na sztagu przed promieniowaniem ultrafioletowym.

Genoa Sail UV-Protection

Jaka jest najlepsza metoda ochrony żagla przed słońcem?
Długotrwałe działanie promieniowania ultrafioletowego degeneruje większość materiałów, z których szyte są żagle, więc każdy żagiel, który jest pozostawiany zwinięty na rolerze wymaga ochrony. Żaglomistrz może naszyć wzdłuż liku dolnego i wolnego pasy materiału ograniczającego oddziaływanie promieniowania ultrafioletowego – to z reguły nie wiąże się z wyraźnym zwiększeniem masy żagla. Większość żaglomistrzów preferuje materiały takie jak Acrilan (taki sam materiał używany jest na pokrowce na grota).

Alternatywnie część z żeglarzy używa długich, cienkich pokrowców na zrolowane sztaksle. To rozwiązanie nie zwiększa wagi żagla ale wymaga dodatkowego fału do naciągnięcia pokrowca. Należy pamiętać, że na silnym wietrze taki pokrowiec może się porwać.

Acrilan® jest zastrzeżonym znakiem handlowym Solutia Inc. Corporation

  • United States
  • Australia
  • France
  • Italia
  • New Zealand
  • Polska
  • Sverige
  • UK