Dr Harken web banner_750

    System wahliwego foka samohalsującego Crossbow™ został zaprojektowany z myślą o mieczówkach wyczynowych, skifach i katamaranach do sześciu metrów długości (20 stóp). System ten zawiera wygiętą wahliwą szynę z wózkiem, które dostosowują się do kierunku działania siły na szotach minimalizując tarcie i zwiększając wydajność łożysk. System wykonany z wyjątkowo lekkich materiałów bez zbędnych elementów, które mogłyby zwiększyć wagę.

    Fok samohalsujący: po co, jak i na co zwracać uwagę

    Ask... #DRHARKEN
    8/12/2014

    Self-tacking jib image_230 Coraz większą popularnością cieszy się pomysł budowania nowych jachtów z systemem foka samohalsującego. Dzięki niemu bez wysiłku pożeglujesz pod wiatr!

    Zauważyć można również trend ku instalowaniu systemu foka samohalsującego na starszych jednostkach. Jest to dość proste, ale wymaga przemyślenia.

    Ogólnie rzecz ujmując system polega na przeciągnięciu szota z foka na wózek, który porusza się na szynie w poprzek łodzi - podobnie do systemu wózka grota.

    Szyna może być prosta, może też być wygięta w łuk z końcami skierowanymi ku dziobowi, lub tak, że jej końce skierowane są w górę, a sama szyna pochyla się lekko do przodu. W każdym z powyższych przypadków chodzi o to, żeby wózek na szynie poruszał się lekko i bez oporów. Odpowiednie wygięcie szyny może być wyzwaniem, dlatego zachęcamy do konsultacji z żaglomistrzem.

    Są trzy podstawowe rozwiązania dla foka samohalsującego:

    1. Szot prowadzony w poprzek
      To prosta technika, ale może być kosztowna i generuje duże tarcie liny na wszystkich blokach systemu w czasie zwrotu przez sztag. Są sytuacje, w których jest to najlepsze rozwiązanie, jednak watro przemyśleć inne opcje.
    2. Szot przeciągnięty na dziób
      W tym systemie szot pozostaje w stosunkowo niezmiennym napięciu i nie porusza się na blokach w trakcie zwrotu przez sztag. Aby to osiągnąć, przejście pokładowe musi być tak blisko rogu halsowego jak to możliwe. Twoim zadaniem jest przeciągnięcie szota z powrotem do kokpitu. Może to być trudne i łączyć się z dużym tarciem.
    3. Szot prowadzony przez maszt
      To podejście do systemu w oczywisty sposób zyskuje na popularności. Szot prowadzony jest w górę masztu na wysokość zapewniającą właściwe napięcie podczas zwrotu przez sztag. Następnie biegnie z powrotem do pokładu (wewnątrz lub na zewnątrz masztu) i do kokpitu z całą resztą lin przymasztowych. Szot nie porusza się w blokach w czasie zwrotów, dlatego tarcie jest minimalne.

    Zwróć uwagę:

    Gdy zmieniasz hals z wiatrem, wózek porusza się na szynie z dużą prędkością uderzając o końcówki szyny. Może to spowodować uszkodzenie zarówno na wózku jak i końcówkach. Aby temu zapobiec albo przed halsowaniem zroluj foka lub zastosuj odciąg na szocie, aby wózek nie uderzał w końcówki.

    Żeglując z wiatrem często przedni żagiel zmieniamy na większy o innym kształcie, a foka zwijamy. Określa się to manewrem "Slutter Rig", a dodatkowy żagiel obsługiwany jest przez roler znajdujący się przed rolerem foka samohalsującego.

    Jeśli zdecydujesz się na szynę prostą, szot i/lub fok będą luźne w trakcie zwrotu, a napięcie liny będzie maksymalne, gdy wózek dojdzie do końcówki szyny. To dobrze, jednak gdy szot jest zbyt napięty, wózek nigdy nie dojedzie do końcówki szyny co już nie jest idealnym rozwiązaniem.

    Jeśli długość szyny, po której porusza się wózek ma być regulowana, użyj ruchomych końcówek szyny z blokadami.

    System wahliwego foka samohalsującego Crossbow zawiera:

    CodeSize
    2758.1.1M.2020 mm
    2758.1.1M.5050 mm
    2758.950MM.20950 mm

    #DRHARKEN

  • United States
  • Australia
  • France
  • Italia
  • New Zealand
  • Polska
  • Sverige
  • UK