Dr Harken web banner_750

    Jak wykonać przełożenie 6:1

    Ask... #DRHARKEN
    26/1/2015

    Wiele jachtów o długości 30' - 40' posiada system grota z przełożeniem 6:1mainsheet system który często jest wynikiem podwyższenia z 4:1. Niestety, czasem zwiększenie mocy układu nie pomaga, ponieważ lina jest niewłaściwie poprowadzona przez bloki. Oznacza to, że zwoje liny w systemie trą się o siebie w czasie pracy.
    Jak zatem prawidłowo wykonać przełożenie 6:1? Jest na to prosty trik! Rozpocznij od ułożenia bloków pod kątem 90 stopni względem siebie:

    Krok 1

    6 to 1_750x240

    Właściwe wyjściowe ustawienie bloków to podstawa. Potem już wszystko pójdzie gładko. Najpierw zamocuj linę do zaczepu dolnego bloku i poprowadź ją przez właściwą rolkę bloku górnego (patrz zdjęcie).

    Krok 2

    6 to 1 step 2_750x228

    Następnie poprowadź linę do dolnego bloku i przełóż przez kolejną rolkę (tu znów istotna jest właściwa rolka - jak na zdjęciu).

    Krok 3

    6 to 1_step 3_750x230

    Postępuj zgodnie z instrukcją na zdjęciach pamiętając o właściwym kierunku prowadzenia liny na rolki.

    Krok 4

    6 to 1 step 4_750x230

    Krok 5

    6 to 1 step 5_750x230

    Gdy już przeciągniesz linę przez piątą rolkę, upewnij się, że idzie ona w dół do ostatniej rolki (środkowej w dolnym bloku) nie ocierając się o sąsiednie pętle.

    Krok 6

    6 to 1 step 6_750x230

    Gdy już przeciągniesz linę przez wszystkie rolki naciągnij ją nieco i zaknaguj. To spowoduje, że bloki ustawią się względem siebie pod kątem około 45 stopni, ale liny nie będą się krzyżować i ocierać o siebie!

    A przy okazji przełożenia 6:1 - rozważ użycie spodu knagi jako zaczepu.

    To zabezpieczy dolny blok we właściwej pozycji. Jeśli natomiast  zdecydujesz się zastosować system kaskadowy,  drugie przełożenie będzie się znajdowało na zewnątrz głównego systemu ułatwiając korzystanie z talii.

    #DRHARKEN

  • United States
  • Australia
  • France
  • Italia
  • New Zealand
  • Polska
  • Sverige
  • UK