Dr-Harken_winch_servicing_750x195

    Zadbaj o kabestany, aby służyły dłużej i wydajniej

    Ask… #DRHARKEN
    17/3/2015

    46.2STA.jpgKonserwacja kabestanu

    • Jak często serwisować kabestany?
    • Na co uważać w czasie konserwacji?
    • Jak uniknąć powszechnych błędów
    • Usuwanie starego smaru i przegląd
    • Ponowny montaż

    Jak często serwisować kabestany?

    Każdy wie, że kabestany wymagają przeglądów. Serwisowanie kabestanów Harken jest czynnością bardzo prostą i nie wymagającą specjalnych umiejętności.

    Jak często dokonywać przeglądu? To zależy od tego, jakie przeznaczenie ma Twój jacht - jeśli ścigasz się w Grand Prix, będziesz sprawdzał stan kabestanu przed każdym wyścigiem. Żeglarze rekreacyjni sprawdzają swoje kabestany zazwyczaj raz w roku. Tymczasem z zaleceń producenta wynika, że idealnym rozwiązaniem jest przegląd dwa razy w roku, co zapewni większą wydajność i mniejsze zużycie kabestanu.

    Czego się boimy?

    Demontaż kabestanu, usuwanie smaru, przegląd, ponowny montaż, użycie smarów… Co może się nie udać?

    Często boimy się, że to brudna robota, że części kabestanu wpadną nam do wody, lub, że po ponownym złożeniu kabestanu zostaniemy z jakąś częścią, a kabestan nie będzie działał.

    To sytuacje, które mogą zdarzyć się każdemu, jednak praktyka czyni mistrza!

    Jak uniknąć błędów? 

    • Odpowiednio się przygotuj
    • Bądź metodyczny

    Po pierwsze, przygotowanie: upewnij się, że masz niezbędne narzędzia oraz diagram kabestanu ze wszystkimi jego częściami (jeśli jest to kabestan Harkena, taki diagram znajdziesz w każdej instrukcji pod tym linkiem). Otocz kabestan ręcznikiem, dzięki temu unikniesz pogubienia części, które mogą odbić się od pokładu. Jeśli kabestan jest blisko relingu, rozwieś ręczniki również na balustradach, żeby przypadkowo upuszczone części nie trafiły do wody. Załóż rękawiczki lateksowe, aby ochronić skórę przed szkodliwym działaniem smaru i brudem. Jeśli używasz dwóch par rękawiczek, jedną na drugiej, zdejmij tę wierzchnią parę jak tylko zbyt mocno się ubrudzi, żeby nie przenieść zbyt wiele brudu na kabestan.

    Kolejna rzecz, bądź metodyczny: Przy demontowaniu kabestanu sprawdzaj każdą część z diagramem. Odkładaj części w sposób logiczny, żebyś nie miał wątpliwości co do tego, gdzie mają się znaleźć przy ponownym składaniu kabestanu. Przy demontażu części wyposażonych w łożyska, szczególnie uważaj, aby nie pogubić kulek. Ostrożnie podnieś bęben kabestanu sprawdzając, gdzie są łożyska. Jeśli wciąż tkwią w bębnie, poczekaj aż wypadną. Lepiej, jeśli stanie się to na pokładzie, niż miałby się spełnić najczarniejszy scenariusz, gdy przy zbyt szybkim zdjęciu bębna pogubimy kulki w wodzie. Jeśli coś upuścisz, nie panikuj. Lepiej zgubić małe łożysko, niż wrzucić do wody bęben w chwili próby łapania kulki.

    Usuń smar i sprawdź stan kabestanu 

    Oczyść części kabestanu ze starego smaru i brudu, aby dokładnie ocenić stan w jakim są części oraz móc na nie nanieść warstwę świeżego lubrykatu. Dokładnie przyjrzyj się zębatkom, czy nie są wyszczerbione lub wygięte; nie zapomnij sprawdzić stanu wnętrza bębna. Upewnij się, że łożyska są nienaruszone. Przyjrzyj się miejscom gdzie umieszczone są zębatki, trzpienie i inne części ruchome, sprawdzając, czy nie ma na nich zbyt dużego luzu. Sprawdź zapadki i sprężyny oraz ich otoczenie zwracając uwagę na ślady korozji. Jeśli Twój kabestan jest wyposażony w łożyska kulkowe umieszczone w osłonce, nie otwieraj jej bez odpowiedniego przygotowania, gdyż kulki "rozpierzchną się" we wszystkich kierunkach! Jeśli nie zauważysz, że łożyska są suche, pozostaw tę część bez demontażu. Gdy już upewnisz się, że Twój kabestan jest w dobrym stanie, możesz przejść do kolejnego kroku.

    Ponowne złożenie kabestanu

    Mając przed sobą sprawdzone i oczyszczone części kabestanu możemy rozpocząć ponowne składanie kabestanu. Jest to dosłownie odwrotność demontażu kabestanu z nanoszeniem na składane części lubrykatu. Wygodnie jest wycisnąć smar na małą miskę i nakładać go na części przy pomocy pędzla. Nałóż smar na wszystkie zębatki oraz trzpienie, na których są osadzone (jeśli kabestan jest na tyle duży, że zębatki mają swoje łożyska, nanieś smar również na łożyska). NIE NAKŁADAJ SMARU NA ZAPADKI I SPRĘŻYNY! To spowoduje ich sklejanie, a w rezultacie złe działanie kabestanu. Naoliw zapadki przeznaczonym do tego celu olejkiem. Jeśli gniazdo korby pracuje na częściach wykonanych z brązu nanieś na nie smar. Gdy składasz kabestan Harkena z serii Classic, upewnij się, że łożyska zapadek zostały prawidłowo osadzone, a same zapadki wpasowują się w szczęki. Błąd na tym etapie może skutkować nadmiernym tarciem w kabestanie.

    Kiedy kabestan jest już złożony i zamknięty, przetestuj jego działanie obracając go ręcznie; włóż korę do gniazda i sprawdź działanie kabestanu w obu kierunkach. Po serwisie kabestan powinien działać lekko i być gotowy na wszelkie działania wody, wiatru i Twoje.

  • United States
  • Australia
  • France
  • Italia
  • New Zealand
  • Polska
  • Sverige
  • UK