Dr Harken web banner_750

    Prowadzenie wózków genui: właściwe trymowanie żagla z kokpitu

    Ask...#DrHarken
    31/3/2015

    Ustaw wózek genui we właściwym miejscu

    W czasach, gdy rolowanie i refowanie genui jest powszechnie stosowane, daje się zauważyć wzrost zainteresowania systemem trymowania na jachtach rekreacyjnych. Z łatwością możemy teraz zmienić rozmiar żagla przedniego nie wychodząc z kokpitu. Ten system cieszy się wyjątkową popularności w nowoczesnym żeglarstwie rekreacyjnym, a także coraz większym zainteresowaniem na jachtach regatowych! Jednakże niechęć do opuszczania kokpitu (podyktowana względami bezpieczeństwa i wygody), często prowadzi do sytuacji, gdy wózek genui pozostaje w niewłaściwym miejscu na szynie. W rezultacie prowadzi to do niewłaściwego kształtu żagla, braku mocy, odbijania się lików, co z kolei uszkadza żagiel i zmniejsza wydajność żeglugi na wiatr. A to przecież sytuacja, do której żaden żeglarz nie chce doprowadzić.

    Rozwiązanie tego problemu jest dwuetapowe: po pierwsze musimy wiedzieć GDZIE wózek ma się znaleźć na szynie, po drugie musimy ten wózek w to miejsce przesunąć!

    Zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem jest  przeciągnięcie wózka genui na łożyskach kulkowych po szynie do tego celu przeznaczonej. To umożliwi przesunięcie wózka i sprawdzenie efektów trymowania pod pełnym obciążeniem z wygodnego i bezpiecznego miejsca z kokpitu.

    DrHarken_genoa_multi-track_400px

    Wyzwania, które czekają przy zmianie pozycji wózka genui

    Wyzwanie pojawia się, gdy przyjrzymy się naszej szynie - zwykle w kształcie litery T, z wózkami zabezpieczonymi bolcami blokującymi osadzającymi je w otworach na szynie. Gdy tylko szoty znajdą się pod obciążeniem, pojawia się ogromne tarcie pomiędzy wózkiem a szyną. Zmiana pozycji wózka przy pełnym obciążeniu jest niemożliwa, a każda taka próba może doprowadzić do uszkodzenia wózka, szyny bądź całego systemu. Przeciągnięcie wózka na szynie T jest możliwe tylko wtedy, gdy odciążysz szoty przy wykonywaniu zwrotów na wiatr, ostrzeniu, luzowaniu szotów lub rolowaniu żagla. Możesz wtedy przesunąć wózek i wrócić do poprzedniego obciążenia. Nie jest to może najwygodniejsza metoda, ale za to skuteczna.

    Jeśli masz szczęście to możliwe, że masz szynę przystosowaną do wózków na łożyskach kulkowych. Jeśli takiej szyny nie masz, najlepiej będzie ją wymienić. Perspektywa wymiany szyny może zdawać się zniechęcająca; wymagane jest wówczas usunięcie starej szyny (usuwanie mocowań często wymaga dużo wysiłku), znalezienie nowej szyny o właściwym kształcie, mocowanej w ten sam sposób co stara szyna, dopasowanie jej i nawiercenie nowych otworów, jeśli dopasowanie do starych jest niemożliwe. Cała zabawa w wymianę szyny może nie mieć końca, dlatego warto przemyśleć oddanie jej w ręce stoczni jachtowej.

    Mocowanie systemu prowadzenia wózka genui

    Kiedy już problem szyny został rozwiązany, czas przejść do wózków. Zwykle taki wózek wyposażony jest w jedną lub dwie rolki na przedzie; wówczas, aby zwiększyć przełożenie, do systemu na przedzie szyny możesz dodać końcówkę z regulacją; musisz tylko odpowiednio przeciągnąć linę przez rolki i poprowadzić ją do kokpitu i zabezpieczyć w knadze.

    Jeśli chodzi o obciążenie liny przeciągającej wózek to pamiętaj, że im stromiej szot idzie w górę z wózka do rogu szotowego, tym większe obciążenie na linie prowadzącej wózek. Nowoczesne systemy rolowania żagli przednich ustawiają róg szotowy wysoko, pod kątem 45 stopni - lina prowadząca wózek odczuje wówczas około 30% obciążenia szotów. W przypadku żagla przedniego typu blade jib No 3, lina prowadząca wózek może odczuć więcej niż połowę obciążenia szotów. Tym samym, jeśli zamierzasz używać żagla tego typu, rozważ użycie oddzielnego wózka do tego celu o znacznie większym współczynniku mocy LUB zablokowanie wózka w jednej pozycji.

    A kiedy już system prowadzenia wózka genui jest zainstalowany

    Kiedy już uporasz się z montażem systemu genui, czas go wypróbować. Roler genui może mieć znaki kalibracyjne u podstawy dzięki czemu możesz określić ile żagla zrefowałeś. Rozpocznij żeglowanie bez refowania i umieść wózek we właściwym miejscu zapamiętując je, a najlepiej zaznaczając. Następnie zrefuj do pierwszego znaku kalibracyjnego, przesuń wózek w odpowiednią pozycję i znów ją zaznacz. Powtórz czynność ustawiania wózka dla każdego znaku kalibrującego aby stworzyć najlepszy punkt wyjściowy dla normalnego żeglowania. Refowanie nagle okaże się szybkie i łatwe, a żagiel będzie miał zawsze właściwą powierzchnię.

     

  • United States
  • Australia
  • France
  • Italia
  • New Zealand
  • Polska
  • Sverige
  • UK