Dr Harken T2 soft attach ratchet article

    Bloki kabestanowe… co się kryje za klikaniem?

    Ask...#DrHarken
    22/4/2015

    • Dłuższe trzymanie szotów w rękach
    • Ułatwione trymowanie
    • Większa kontrola

    Bloki kabestanowe stają się podstawą osprzętu na każdym jachcie. Ale co one tak naprawdę robią? I w jaki sposób wpływają na jakość żeglowania?

    Ratchet sheaveBloki kabestanowe posiadają dwa podstawowe elementy: rolkę, która przytrzymuje linę, oraz zapadkę, która blokuje ruch rolki w kierunku działania siły obciążenia. W praktyce blok przejmuje część obciążenia na zablokowaną rolkę, pozostałe obciążenie pozostawiając w rękach żeglarza. Wielkość obciążenia pozostała w ręku użytkownika zależy od rozmiaru rolki i ilości liny na niej.

    W rezultacie żeglarz zyskuje dwie duże korzyści. Po pierwsze, może znacznie dłużej utrzymać szot w ręku co znacznie ułatwia ciągłe trymowanie; po drugie, posiada znacznie większą kontrolę nad liną, którą może luzować w bardziej kontrolowany sposób bez wciągania liny przez blok.

    Rolka w takim bloku powinna przytrzymać linę kiedy jest to wymagane, pozwolić na jej luzowanie w kontrolowany sposób i jednocześnie nie powinna liny niszczyć. Ten ostatni aspekt jest często zapominany przez żeglarzy, którzy uwielbiają mocne przytrzymanie liny dziwiąc się potem, że muszą zmieniać szoty co tydzień.

    Jak wyłączyć mechanizm kabestanowy?

    Przy lekkim wietrze, gdy nie ma wystarczającej siły ciągnącej szot przez blok, możesz chcieć wyłączyć mechanizm kabestanowy. Zwykle na bloku znajduje się przełącznik, który temu służy. Jednak gdy obciążenie na szotach znów się wzmaga, dobrze byłoby ponownie uruchomić kabestan, w przeciwnym razie porywy wiatru będą marnowane na przelatywanie liny przez blok zamiast napędzanie jachtu.

    A może bloki z automatycznym mechanizmem kabestanowym?

    ratchet_ratchamatic.jpgW żargonie Harkena bloki z mechanizmem automatycznego kabestanu nazywamy Ratchamatic.

    Bloki te posiadają automatyczny mechanizm kabestanowy, który blokuje rolkę tak, aby kręciła się tylko w jednym kierunku, gdy lina jest pod obciążeniem, i zwalnia się automatycznie, gdy obciążenie ustępuje, a rolka znów obraca się swobodnie w obie strony. Oznacza to, że mechanizm kabestanowy pomaga utrzymać obciążenie w czasie trymowania, ale nie blokuje rolki gdy wymagane jest by kręciła się swobodnie. Doskonałym przykładem może być sytuacja wykonywania zwrotu z wiatrem z asymetrycznym spinakerem, w której po zmianie halsu natychmiast następuje załączenie się mechanizmu kabestanowego na bloku, gdy tylko zaczynasz przeciągasz żagiel na nową stronę zawietrzną.

    Dlaczego więc nie używać Ratchamatic'ów zawsze?

    To zależy od upodobań. Czasem bloki z automatycznym kabestanem nie są wskazane w talii grota na Laserze, ponieważ przemieszcza się ona bardzo szybko; użycie standardowego bloku kabestanowego z przełącznikiem dodaje trochę oporu i pozwala nieco skontrolować pracę talii w czasie zwrotów. Młodsi żeglarze mogliby zechcieć użyć swojej siły fizycznej by płynąć szybciej i tym samym mogą wybrać bloki Ratchamatic.

    Powstaje wrażenie, że bloki kabestanowe służą jedynie do celów wyścigowych…

    Do czego jeszcze możemy wykorzystać te bloki?

    • Regulacja talii grota
    • Rolowanie foka

    Użycie bloku kabestanowego w talii grota zmniejsza uczucie szarpnięcia przy odknagowaniu szota i pozwala na szybsze skontrolowanie żagla. To równie ważne dla żeglarzy rekreacyjnych jak i dla tych ścigających się.

    Użycie bloku kabestanowego do liny rolera, szczególnie w celu zrefowania żagla, znacznie poprawia jakość i kontrolę rozwijania żagla (i zwalnia kabestan, który mogłeś wcześniej używać od tego celu).

    Podsumowując - bloki kabestanowe dają ci kontrolę! Utrzymanie obciążeń i luzowanie stają się dużo łatwiejsze.

    Jedna rzecz, jakiej te bloki nie robią, to nie ułatwiają ciągnięcia liny, poza chwilami, gdy przytrzymują dla nas obciążenie po każdym wybraniu żagla, co znacznie oszczędza nasze siły.

  • United States
  • Australia
  • France
  • Italia
  • New Zealand
  • Polska
  • Sverige
  • UK