Dr Harken_electric winch conversion_750

    Elektryfikacja kabestanów

    By...#DrHarken
    2/11/2015

    W tym artykule

    • Zmiana napędu kabestanu z manualnego na elektryczny
    • Wydajność energii i optymalizacja przestrzeni
    • Fakty dotyczące bezpieczeństwa kabestanów elektrycznych
    • Jak wybrać odpowiedni kabestan elektryczny
    • Assisted Sail Trim (AST)

    Kabestany elektryczne zyskują na popularności, ponieważ ułatwiają żeglowanie w sytuacjach, gdy na pokładzie jest zbyt mało załogantów, pozwalając stawiać i trymować żagle każdego rozmiaru w każdych warunkach wyłącznie za naciśnięciem guzika.

    Z początku wizja konwersji może wydać się zniechęcająca. Perspektywa wiercenia nowych otworów montażowych w pokładzie, większe zużycie mocy oraz zajęcie tak cennej przestrzeni pod pokładem, może okazać się demotywujące. Ale nie musi! Konwersja nowoczesnych kabestanów jest łatwiejsza niż kiedykolwiek wcześniej.

    Poniżej przedstawiamy listę częstych pytań oraz pułapek jakie możesz napotkać w czasie konwersji. Odpowiedzi na nie będziesz miał pod ręką, gdy już zdecydujesz o zmianie napędu z manualnego na elektryczny. To znacznie ułatwi ci pracę!

    Czy mogę dokonać zmiany napędu w moim kabestanie manualnym na elektryczny?
    To będzie zależało od modelu i wieku twojego kabestanu. Harken ma dwie główne linie kabestanów: Radial (produkowane od 2009 roku), które mogą być elektryfikowane od rozmiaru 40.2ST w górę, oraz Classic, które mogą być konwertowane od rozmiaru 44 wzwyż.

    Czy kabestan może być zbyt stary na elektryfikację?
    Niestety tak. W zależności od typu kabestanu jaki zamierzasz elektryfikować, wiek może być istotny. Standardowo nie ma problemu z konwersją kabestanów produkowanych od 1999 roku do teraz. Aby się upewnić, skontaktuj się z najbliższym biurem Harkena.

    Czy historia serwisowania kabestanu jest ważna?
    Jak najbardziej! Kabestany w pierwszej kolejności muszą być w dobrym stanie by przystąpić do konwersji. Szczególnie w przypadku kabestanów elektrycznych, może być znacznie trudniej zauważyć czy bęben kabestanu usztywnia się czy też zacina się przy obrotach. Dlatego tak ważne jest by kabestan był w pełni sprawny i zadbany zanim zostanie zelektryfikowany.

    W czym kabestany elektryczne są lepsze od manualnych?
    W skrócie, po prostu ułatwiają życie, umożliwiając załodze, bez względu na siłę, liczebność czy fizyczną kondycję wykonać wymagane zadanie. Sprawiają, że łatwiej jest wykonywać prace przy dużych obciążeniach (takich jak stawianie grota przy ograniczonej liczbie załogantów)  obserwując jednocześnie żagiel, czy dobrze się rozwija nie zacinając się.

    Udoskonalone cechy bezpieczeństwa

    Mając na uwadze wciąż rozwijającą się technologię, będziesz zaskoczony faktem, że najważniejszą cechą kabestanu Harken, jest zwykły pręt wysprzęgający. Ta prosta część odłącza silnik kabestanu, gdy w gnieździe znajdzie się korba. W przypadku braku zasilania, pozwoli to użyć kabestanu w trybie manualnym. Ta ważna cecha zapobiega też obracaniu się korby w gnieździe, gdy przypadkowo zostanie włączony przycisk.

    Kolejne innowacje w projekcie kabestanów Radial to włączenie ramienia samoknagującego w budowę wierzchu kabestanu tworząc jednolitą powierzchnię . Zapobiega to wciągnięciu części garderoby czy palców w ruchome części kabestanu szczególnie gdy działa on automatycznie.

    Kolejne udoskonalenie to wbudowany czujnik obciążenia, który zapobiega przeciążeniom na kabestanie, chroniąc kabestan oraz użytkowników.

    Optymalizacja przestrzeni

    Silniki kabestanów dostępne są w wielu konfiguracjach: poziomej w orientacji prawej lub lewej oraz pionowej. Taki wybór pozwala dopasować kabestan elektryczny do przestrzeni podpokładowej, którą dysponujesz.

    Sprawdź co zrobiliśmy z kabestanem UniPower by zredukować do minimum przestrzeń potrzebną na silnik.

    Diagram A:Kabestany elektryczne mogą być montowane z silnikiem ustawionym poziomo (w orientacji w lewo lub prawo), lub pionowo.

    Electric winch mountings

    Rozwój technologii pozwolił stworzyć nowy dwufunkcyjny sterownik z wbudowanym czujnikiem obciążenia, oszczędzając na okablowaniu i upraszczając obwody. Uproszczone okablowanie daje też więcej możliwości jeśli chodzi o wybór miejsca montażu przycisków.

    Electric winch wiring_750

    Zaawansowana wydajność energii

    Kolejna zmyślna zaleta! Elektryczne silniki Harkena są najmniejsze na rynku. Połączone bezpośrednio z centralnym wałem napędowym silniki angażują przekładnię by w pełni nadać moc kabestanowi. To sprawia, że silnik jest bardziej wydajny i pozwala na lepsze wykorzystanie energii przy zmianie biegów.

    Inni producenci sytuując silnik z boku (patrz diagram B), nie mogą w pełni wykorzystać biegów, ponieważ zmieniając bieg na wyższy, silnik pobiera dodatkową moc, wyczerpując akumulator.

    Tego typu innowacje zrewolucjonizowały sposób patrzenia na kabestany elektryczne i ich wydajność.

    Diagram B:Wał napędowy centralny vs boczny - montowany centralnie optymalizuje moc biegów, redukując zużycie akumulatora.

    Electric winch central vs bias drive shaft_750

    Jaki typ kabestanu elektrycznego wybrać?

    Na naszej stronie internetowej znajdziesz przewodnik, który poprowadzi cię przez proces wyboru odpowiedniego modelu. Będziesz musiał określić rodzaj napędu oraz orientację silnika. Kliknij na poniższy link, aby uzyskać dalsze informacje lub zadzwoń do nas!

    Kliknij tu, aby przejść do przewodnika wyboru kabestanu

    A w przyszłości...

    AST_750

    Harken i Jeanneau niedawno wspólnie opracowali rewolucyjną koncepcję nazwaną Assisted Sail Trim (AST). Jeśli pływasz rekreacyjnie, masz ograniczoną mobilność, niewielką załogę, pływasz solo, lub zwyczajnie szukasz wsparcia przy sterowaniu, ten pomysł ci się spodoba!

    Ten system został zaprojektowany by sprawić, że dni spędzone na wodzie będą jeszcze bardziej relaksujące. Wszystko dzięki kontroli żagli za pomocą przycisku sterowanego czujnikiem. W trakcie sezonu 2016, AST będzie znajdował się wyłącznie na jachtach Jeannuau Sun Oddyssey i będzie składać się z trzech głównych pakietów.

    1. Automatyczne halsowanie: regulacja żagla przedniego przy zmianie halsu, gdy manewrujesz w trakcie zwrotu. Czujniki odczytają dla bezpieczeństwa prędkość wiatru i wiatr pozorny.
    2. Automatyczne trymowanie: uzupełnienie automatycznego halsowania dla łatwości żeglowania rekreacyjnego: ustaw trymowanie początkowe, przyciśnij przycisk i pozwól, aby system zajął się szotami. System monitoruje wiatr pozorny dla perfekcji trymowania podczas gdy ty relaksujesz się za sterem. Zintegrowany kontroler przechyłów reaguje na porywy wiatru i ogranicza przechyły do zadanych ustawień, by zapewnić załodze maksimum komfortu.
    3. Prowadzenie żagla: ten system może stawiać i zrzucać grota lub genuę. Czujnik obciążenia wykrywa zacięcia i pozwala poluzować fał dla bezpieczeństwa całej operacji.

    Po więcej informacji zajrzyj na stronę internetową Harkena.

    Obejrzyj film o Assisted Sail Trim
    Dowiedz się więcej o Assisted Sail Trim (AST)

     

    Inne artykuły Dr Harken!

  • United States
  • Australia
  • France
  • Italia
  • New Zealand
  • Polska
  • Sverige
  • UK