Dr Harken furling banner_750

    Łatwy serwis rolerów

    By Dr. Harken
    3/12/2015

    W tym artykule:

    • Wskazówki jak dbać o roler
    • Serwis rolerów
    • Kontrola sprzętu
    • Przewodnik po typowych trudnościach
    • Wymiana rolera
    • Zalety nowoczesnych systemów rolowania

    Jak dbać o roler?

    Nowoczesne systemy rolowania są zaprojektowane tak, by do minimum ograniczyć czynności związane z serwisem. Jednakże należy zadbać o to, aby roler był w dobrym stanie i nie stracił gwarancji. Na stronie Harkena znajdziesz przewodnik, który wskaże czynności niezbędne przy serwisowaniu.

    Przewodnik serwisowania rolerów.

    Krok 1: zidentyfikuj swój roler
    Nie ma jednej zasady jak dbać o roler - części zamienne i wymagane czynności są specyficzne dla danego typu rolera. Aby rozpocząć serwis musisz najpierw dowiedzieć się jaki roler posiadasz.

    Tabela rolerów on-line

    Tabela rolerów Harken
    Harken furler family_750

    Krok 2: Zidentyfikuj rozmiar swojego rolera
    Rolery MKIV i ESP mają wypisany rozmiar na etykiecie. Jednak w starszych modelach musisz zmierzyć średnicę bębna (górnej części), średnicę przetyczki sztagownika oraz długość tuby reakcyjnej (patrz zdjęcie poniżej). 

    Furler sizing chart_750

    Krok 3: Serwis
    Myj regularnie. Dopilnuj, by roler zawsze był czysty i umyty ze słonej wody. Myjąc swój jacht pamiętaj by bęben rolera umyć słodką wodą z mydłem. Gruntowne czyszczenie rolera zaleca się robić dwa razy w roku.

    Gruntowne czyszczenie:

    • Zdejmij linę (zapamiętaj kierunek jej nawinięcia na szpuli).
    • Przemyj łożyska słodką wodą z mydłem.
    • Umyj profile słodką wodą z mydłem.
    • Podciągnij fragment liku w likszparze by ją wyczyścić.

    Przegląd to podstawa

    Pamiętaj, że wszystkie części rolera z czasem mogą się poluzować i ulec korozji, dlatego bardzo istotne jest, by regularnie dokonywać przeglądu części, z których zbudowany jest roler. W ten sposób unikniesz niemiłych niespodzianek, kiedy będziesz już żeglować na morzu!

    Oto lista rzeczy wartych przeglądu.

    Sprawdź:

    • Roler - szukaj przetarć, zużycia lub innych śladów uszkodzenia.
    • Śruby - brakujące lub poluzowane? Powinny być zabezpieczone klejem Loctite®, dlatego nie odkręcaj ich gdy będziesz luzował łączenia. Po prostu sprawdź czy są zabezpieczone.
    • Profile - upewnij się, że nie opadły w bęben oraz czy rura reakcyjna jest dobrze osadzona.
    • Stalówkę - sprawdź ślady zużycia, rozplątania lub poluzowania.
    • Nakrętki na płaskownikach - sprawdź czy wciąż są na miejscu i czy nie są poluzowane.
    • Dolny przegub - sprawdź ślady zużycia, pęknięć i korozji.
    • Zawleczka na przegubie - upewnij się, że dobrze zabezpiecza przetyczkę.

    Mój roler nie działa sprawnie, jak zidentyfikować problem?

    Kiedy już dokonałeś przeglądu i serwisu rolera, a on wciąż nie działa poprawnie, należy znaleźć przyczynę.

    Poniżej zostały zebrane typowe problemy z rolerami, ich przyczyny i sposoby poradzenia sobie z nimi. Jeśli masz problem z rolerem, ten przewodnik może pomóc ci znaleźć przyczynę. 

    Nie można zwijać ani rozwijać żagla
    Prawdopodobna przyczynaRozwiązanie
    Fał foka owija się wokół sztagu ponieważ krętlik fałowy jest zbyt nisko.Zastosuj stalowy stropik aby odsunąć krętlik od głowicy żagla. Użyj deflektora fału.
    Fał foka jest zbyt naciągnięty.Poluzuj fał foka.
    Dodatkowy fał wkręca się w żagiel przy rolowaniu.Zabezpiecz fał dodatkowy z dala od sztagu rolera poprzez schowanie go za salingi. Użyj deflektora fału.
    Sól lub brud w łożyskach.Przemyj łożyska słodką wodą.
    Lina rolera zaplątana w bębnie.Uporządkowane nawijanie liny na bęben może zapewnić blok kabestanowy 7402 prowadzący i kontrolujący linę prowadzoną na szpulę.
    Węzeł liny rolera ociera się.Upewnij się, że węzeł jest dobrze zawiązanym pojedynczym węzłem prostym po zewnętrznej stronie szpuli.
    Żagiel w pełni wypełniony wiatrem.Wyostrz do wiatru zanim zaczniesz rolować lub refować żagiel.
    Żagiel za bardzo łopocze.Poluzuj nieco szot, pociągnij trochę liny rolera i powtórz tę czynność.
    Profil nie łączy się z bębnem.Przeinstaluj profil tak, by ciasno łączył się z bębnem za pomocą śrub zaciskowych.
    Brak liny na szpuli rolera.Odepnij szoty z żagla. Obracaj bębnem rolera aż na szpuli będzie odpowiednia ilość liny.
    Lina przeciągnięta przez prowadzący blok kabestanowy w odwrotnym kierunku.Uporządkuj kierunek wejścia liny na blok.
    Krętlik fałowy zamontowany do góry nogami.Zamontuj krętlik prawidłowo.

     

    Żagiel nie roluje się do końca
    Prawdopodobna przyczynaRozwiązanie
    Nieprawidłowe nawijanie liny rolera na szpulę.Odczep szoty. Obracaj sztagiem, aby nawinąć jak najwięcej liny rolera.
    Za dużo liny na szpuli.Dopasuj ilość liny na szpuli lub zmień pozycję bloczka prowadzącego tak, by lina była prowadzona równomiernie.
    Dodatkowy fał zaplątuje się w żagiel podczas rolowania.Zabezpiecz dodatkowy fał z dala od żagla przedniego obsługiwanego przez roler.

     

    Sztag obraca się i szarpie
    Prawdopodobna przyczynaRozwiązanie
    Niewłaściwe napięcie sztagu.Zwiększ napięcie sztagu by wyeliminować jego luźne zwisanie.

     

    Żagiel nie pozostaje zwinięty
    Prawdopodobna przyczynaRozwiązanie
    Żagiel zbyt luźno owinięty na sztagu.Pilnuj by w czasie rolowania nie było luzu na linie.
    Lina rolera niezabezpieczona.Zabezpiecz linę rolera.

     

    Żagla nie można postawić
    Prawdopodobna przyczynaRozwiązanie
    Liklina nie wchodzi do likszpary.Sprawdź czy liklina nie jest postrzępiona a jej średnica jest odpowiednia.
    Żagiel zaczepia się na prowadnicy.Wyznacz załoganta, który naprowadzi liklinę na prowadnicę. Zamów dodatkową prowadnicę 947.
    Zanieczyszczona likszpara.Dokładnie wyczyść likszparę.

     

    Żagla nie da się całkowicie podnieść lub lik nie jest napięty
    Prawdopodobna przyczynaRozwiązanie
    Krętlik fałowy uderza o końcówkę lub śruby mocujące.Liklina jest zbyt długa i musi zostać przycięta. Skonsultuj się z żaglomistrzem.
    Kąt między fałem, a masztem jest zbyt ostry i fał ciągnie do tyłu.Liklina jest zbyt długa. Skonsultuj się z żaglomistrzem.

     

    Żagiel nie daje się zrzucić
    Prawdopodobna przyczynaRozwiązanie
    Fał oplątany na sztagu.Kąt pomiędzy sztagiem, a fałem jest zbyt mały i należy go zoptymalizować.

     

    Osłona przeciwsłoneczna roluje się wraz z żaglem
    Prawdopodobna przyczynaRozwiązanie
    Lina rolera jest nawinięta na szpulę w złym kierunku.Rozwiń żagiel i opuść go. Odłącz go od rolera. Zapamiętaj kierunek nawinięcia liny rolera na szpulę. Wyciągnij linę ze szpuli i nawiń ponownie, ale w odwrotnym kierunku. Połącz żagiel z krętlikiem. Zapoznaj się z instrukcją rolera.

     

    Lina okręca się na plastikowej części bębna
    Prawdopodobna przyczynaRozwiązanie
    Lina nie przechodzi między słupkami prowadzącymi.Przeprowadź linę pomiędzy słupami prowadzącymi na szpulę bębna.

    Mamy nadzieję, że te wskazówki pozwolą ci rozwiązać podstawowe problemy. Jednak jeśli wciąż masz wątpliwości, napisz do nas.

    drharken@harken.co.uk
    262-691-3320

    Wymiana rolera

    Jaki roler wybrać?
    Czasem serwis nie wystarczy i wymiana rolera okazuje się konieczna. Gdy już zdecydujesz, że roler należy wymienić musisz określić wielkość jachtu oraz styl żeglowania jaki preferujesz. Harken ma w ofercie dwa typy rolerów: MKIV dla żeglarstwa regatowego oraz ESP dla żeglarstwa rekreacyjnego.

    Oto główne różnice między rolerem MKIV a ESP

     MKIVESP
    ProfileAerodynamiczne profile. Podwójne likszpary dla szybszego stawiania, zrzucania i zmiany żagli.Okrągły w przekroju profil dla łatwego rolowania. Pojedyncza likszpara.
    KrętlikiKrętliki obracają się niezależnie by zapewnić idealny kształt żagla.Sztywny krętlik.
    BębenBęben demontowany na czas regat.Jednoczęściowy bęben, szpula i słupki prowadzące złączone w jedną całość.

    Jakie są zalety nowoczesnych rolerów?

    Dobra widoczność
    Zwykle genua jest przycięta blisko pokładu co przesłania widoczność na wprost i po zawietrznej. Ponieważ większość z nas żegluje w niewielkiej odległości od brzegu, widoczność jest dość istotna ze względu na bezpieczeństwo. Zamiast zwiększać widoczność poprzez przycinanie rogu szotowego żagla, zmniejszając tym samym jego powierzchnię, możesz po prostu zrefować genuę zbliżając się do brzegu w nocy lub w rejonie gdzie nawigowanie łączy się z ryzykiem.

    Kontrola prędkości
    Możliwość refowania genui zapobiega zbyt szybkiej utracie mocy żagla w sytuacjach zmieniających się warunków pogodowych.

    Pełna moc żagli przednich
    Jeśli nie masz możliwości refowania, kusi cię by wybrać mniejszy żagiel na genuę pierwszą. Tymczasem wraz z możliwością rolowania możesz zwiększyć powierzchnię genui i refować ją w zależności od warunków.

    Więcej żagla mniej silnika
    System rolowania daje ci możliwość wykorzystania nawet słabego wiatru. Ciągła zmiana żagli przednich w zależności od warunków wietrznych, może okazać się męcząca dla załogi w czasie rejsu. Tymczasem system rolowania i refowania umożliwia sternikowi stawianie i regulację żagli przednich przy minimalnym wysiłku załogi.

    Mniejsza załoga
    Rolery dają komfort refowania i zrzucania genui nie ruszając się z kokpitu. Dzięki temu możesz żeglować z mniejszą załogą lub na większej łodzi z tą samą ilością załogantów.

    drharken@harken.co.uk
    262-691-3320

    Więcej od Dr Harken

    Jak wybrać kabestan?
    Zadbaj o kabestany aby służyły dłużej i wydajniej
    Szekle vs miękkie mocowania
    Serwisowanie bloków i wózków
    System dwubiegowej talii grota
    Zadbaj o knagi dla perfekcji trymowania
    Ratchet blocks…they don't just go click!
    Prowadzenie wózków genui

    Loctite jest zastrzeżonym znakiem towarowym Henkel AG & Company KGaA.

  • United States
  • Australia
  • France
  • Italia
  • New Zealand
  • Polska
  • Sverige
  • UK