Talia grota

Talia grota to jeden z prostszych systemów na jachcie, jednak będąc w nieustannym użytku jest jednocześnie jednym z najważniejszych. 

Typowe długości jachtów:
Small Boat: 22' - 28' (6.7 - 8.5 m)
Midrange: 29' - 34' (8.8 - 10.4 m)
Big Boat: 35' - 42' (10.7 - 12.8 m)

 

4:1 na blokach wiolinowych

Najbardziej popularna talia na jachtach do 28 ft (8.5 m).

main1.gif
Odnośniki Opis Small Boat
Nr kat.
Midrange
Nr kat.
Big Boat
Nr kat.
A Wiolinowy 2621 2690 1559
B Wiolinowy 2676 2697 1566

 

6:1 pod odpowiednim kątem

Jachty z grotem o maks. powierzchni 375 ft2 (35 m2) często stosują talię 6:1.

main1a.gif
Odnośniki Opis Small Boat
Nr kat.
Midrange
Nr kat.
Big Boat
Nr kat.
A Potrójny 2604
2664 1546
B Potrójny 2141 2686 1556

 

8:1 katamarany plażowe

Talia 8:1 przenosi duże obciążenia na szotach grota na katamaranach o dł. do 20 ft (6 m).

Main1b.gif
Odnośniki Wielokadłubowce 8' - 14' 15' - 20' 21' - 30'
A Poczwórny 2654 2631 2677
B Potrójny 2619 2632 2687
 

 

4:1 z obrotową podstawą

Ustaw blok z obrotową podstawą poza wózkiem, aby umożliwić trymowanie grota bez konieczności przeciągania wózka na nawietrzną na słabym wietrze. Aby uniknąć napinania się liku wolnego, wygnij końcówki szyby do góry.

main2.gif
Odnośniki Opis Small Boat
Nr kat.
Midrange
Nr kat.
Big Boat
Nr kat.
A Pojedynczy 2600 2660 1540
B Pojedynczy 2601 2661 1541
C Pojedynczy 2135 2670 1549
D Stolik z knagą 205 144 1574

 

4:1/16:1 szybkie wybieranie/ precyzyjne trymowanie

System kaskadowy o dużym przełożeniu do szybkiego wybierania liny lub delikatnego dobierania umożliwia załodze używać talię 4:1 przy większości manewrów oraz delikatnie dobierać szoty talią 16:1 do precyzyjnego ustawienia żagla.

4-1-16-1dble-GF_mainsheet.gif
Odnosniki Opis Small Boat
Nr kat.
Midrange
Nr kat.
Big Boat
Nr kat.
A Pojedynczy 2636 2600 2660
B Podwójny 381 2642 2602
C Wiolinowy 2658 2676 2697
D Wiolinowy 2675 2696 1565

 

4:1/16:1 precyzyjne trymowanie z dwóch burt

System jak na małych jachtach regatowych z talią zakończoną w kokpicie po obu burtach.

4-1-16-1dble-FT_mainsheet.gif
Odnośniki Opis Small Boat
Nr kat.
Midrange
Nr kat.
Big Boat
Nr kat.
A Pojedynczy 2636 2600 2660
B Pojedyncze 2135 2135 1549
C Stolik z knagą 205 144 1574
D Podwójny 342 2638 2602
E Pojedynczy 349 2652 2600
F Stolik z knagą 471 471 150

 

6:1/24:1 szybkie wybieranie/ precyzyjne trymowanie

Układ kaskadowy stosowany na jachtach z szotem mocowanym na końcu bomu i powierzchnią grota do 25,5m2.

main3.gif
Odnośniki Opis Small Boat
Nr kat.
Midrange
Nr kat.
Big Boat
Nr kat.
A Podwójny 2638
2602 2662
B Potrójny 2647
2629 1555
C Pojedynczy 2636
2600 2660
D Wiolinowy 2655
2621 2690
E Wiolinowy 2676 2676 2676

 

6:1/24:1 talia kaskadowa

Układ talii 6:1/24:1 stosowany na jachtach z grotem o maks. powierzchni 25.5 m2 z szotami mocowanymi na końcu bomu.

main-gt15.gif
Odnośniki Opis Small Boat
Nr kat.
Midrange
Nr kat.
Big Boat
Nr kat.
A Potrójny 2640
2604 2664
B Potrójny 2617 2629 2685
C Podwójny 2638 2638 2602
D Wiolinowy 2658 2658 2676

 

7:1/28:1 szybkie wybieranie/ precyzyjne trymowanie

Taki system można zobaczyć na regatowych wielokadłubowcach, gdzie warto oddzielić szybkie wybieranie od delikatnego trymowania. Dzięki umieszczeniu systemu trymowania w bomie uzyskujemy uporządkowany system, łatwy do obsługi dla trymera. System kaskadowy o dużym przełożeniu wykorzystywany jest do precyzyjnego ustawienia bomu w końcowej fazie trymowania.

7-1_28-1_intrnl-finetune_mn.gif
Odnośniki Opis Small Boat
Nr kat.
Midrange
Nr kat.
Big Boat
Nr kat.
A Pojedynczy  — 2600 2660
B Potrójny  — 2629 2685
C Stała głowica  — 2650 2650
D Potrójny  — 2604 2664
E Wiolinowy  — 2655 2621
F Leżący  — 2644 2606
G Wpuszczany  — 046 047
H Wahliwy  — 2156 2156

 

4:1 z dedykowanym kabestanem

Dzięki tej talii szyna z wózkiem umieszczona zostaje nad zejściówką aby kokpit pozostał czysty. Ulubiony system na jachtach turystycznych.

main4-1_winch.gif
Odnośniki Opis Small Boat
Nr kat.
Midrange
Nr kat.
Big Boat
Nr kat.
A Pojedynczy  — 6260 3231
B Wiolinowy  — 6292 3241
C Pojedynczy z zaczepem  — 6261 3232
D Leżący  — 6267
3234
F Kabestan  — 40.2STA 46.2STA

 

5:1 z dedykowanym kabestanem

 

System popularny na jachtach turystycznych z wózkami montowanymi na nadbudówce. Szot biegniewzdłuż bomu do mocowania masztu, potem w dół do pięty masztu i z powrotem do kabestanu na końcu nadbudówki.

 

main6.gif
Odnośniki Opis Small Boat
Nr kat.
Midrang Nr kat. Big Boat
Nr kat.
A Pojedynczy 2660 1540 3231
B Podwójny z zaczepem 2691 1560 3242
C Leżący 1548 1548 3234
D Kabestan 35.2STA 46.2STA 46.2STA

 

2:1 z dedykowanym kabestanem

 

Prosty system rozprowadzający szoty na dwie burty. Szoty grota biegną swobodnie przez bloki, co umożliwia swobodny ruch wózka. Trymer ustawia grota z burty nawietrznej.

 

main7.gif
Odnośniki Opis Small Boat
Nr kat.
Midrange
Nr kat.
Big Boat
Nr kat.
A Pojedynczy  — 1586 3231
B Pojedynczy  — 1540 3215
C Leżący  — 1548 3220
D Kabestan  — 40.2STA 46.2STA

 

Niemiecki system 2:1 z dedykowanym kabestanem

 

W tym układzie wózek jeździ swobodnie niezależnie od szotów grota. Szoty prowadzone są wzdłuż bomu ku dziobowi i zakręcając przy maszcie schodzą w dół, a potem do kabestanów na rufie. Stosowany na jachtach regatowych, np. Farr® 40.

Farr jest zastrzeżonym znakiem towarowym spółki Bruce K Farr.

main8.gif
Odnośniki Opis Small Boat
Nr kat.
Midrange
Nr kat.
Big Boat
Nr kat.
A Podwójny  — 1544 3233
B Pojedynczy  — 1586 3246
C Pojedynczy  — 1540 3231
D Leżący  — 1548 3234
B Kabestan  — 35.2STA  46.2STA

 

3:1 z dedykowanym kabestanem

 

Układ stosowany na wielu dużych jachtach. Blok umieszczony na pokładzie naprowadza szoty na kabestan.

 

main9.gif
Odnośniki Opis Small Boat
Nr kat.
Midrange
Nr kat.
Big Boat
Nr kat.
A Pojedynczy z zaczepem  —  — 3247
B Pojedynczy  —  — 3246
C Stojący  —  — 3254
D Kabestan  —  — 46.2STA

 

Jeśli chcesz wykorzystać ten link lub przedrukować artykuł skontaktuj się z advertising@harken.com

  • United States
  • Australia
  • France
  • Italia
  • New Zealand
  • Polska
  • Sverige
  • UK