0Produkty w Twoim koszyku

Słownik terminów

Aluminium

Aluminium 6061-T6: Stop aluminium niezwykle odporny na korozję oraz działanie powietrza i wodę morską. Łatwy do spawania, twardy, dobrze reaguje na anodowanie. Aluminium 7075-T6: najtwardszy stop aluminium o wytrzymłości porównywalnej do stali. Harken stosuje 7075-T6w siłownikach GP, których cylindry wytrzymują ogromne ciśnienie przy minimalnym ciężarze własnym. Wymagana jest dokładna konserwacja tego stopu, ponieważ jego odporność na korozję jestniższa niż stopu 6061-T6. Produkty z tego stopu aluminium są dostępne ze zwykłym  oraz twardym anodowaniem.

Anodowanie bezbarwne

Bezbarwne anodowanie aluminium to proces elektrochemiczny służący wytworzeniu wykończenia odpornego na korozję. Anodowanie jednocześnie utwardza powierzchnię zmniejszając podatność na zadrapania i wgniecenia. „Bezbarwne”, ponieważ warstwa ochronna nie jest wystarczająco gruba, by zmienić kolor anodowanej powierzchni (można dodać barwnik). Bardziej rygorystyczne anodowanie, takie jak Hardkote, może nadać anodowanej powierzchni czarny odcień.

Anodowanie metodą Hard Lube

Anodowanie aluminium metodą Hard-Lube daje powierzchni wszystkie właściwości jak w przypadku metody Hardkote (patrz powyżej) z dodatkowymi zaletami jakie daje impregnacja warstwą PTFE – gładkość i redukcja tarcia.

Anodowanie metodą Hardkote

Anodowanie aluminium metodą Hardkote to proces elektrochemiczny służący wytworzeniu powłoki odpornej na korozję, której twardość przewyższa jedynie diament. Powłoka Hardkote jest dwa razy grubsza niż wykończenie uzyskane przy anodowaniu bezbarwnym, aby zapewnić dodatkową ochronę przed zadrapaniami, wgnieceniami, deformacją i korozją.

Bloki regulacji

To bloczki montowane na wózkach systemów szyn lub ich zakończeniach.

CB (Captive Bearings) łożyska zamknięte

Łożyska zamknięte to łożyska kulkowe zabezpieczone przed wypadaniem w czasie konserwacji czy serwisowania produktu. Bloki Black Magic® posiadają łożyska kulkowe utrzymywane przez krawędzie rolki. Łożyska kulkowe wózków CB zabezpieczone są metalowym paskiem.

Carbo

Bloki Carbo i knagi Carbo-Cam® wykonane są z wysokowytrzymałej żywicy połączonej z długimi włóknami szklanym. Są 60% mocniejsze i 30% lżejsze od bloków Classic wzmacnianych stalą nierdzewną. Nazwa Carbo pochodzi od dodatku czerni węglowej (carbon), która daje blokom kolor i odporność na promieniowanie UV, natomiast knagi Carbo-Cam® zawierają plastikowo-węglowe włókno.

Classic

Linia bloków Classic na małe i umiarkowane obciążenia robocze, nawiązuje do projektu pierwszego bloczka Harken. Są wykonane lub wzmacniane stalą nierdzewną i posiadają łożyska kulkowe z Derlinu®. Wiele bloków z serii Classic ma swoje mocniejsze i lżejsze odpowiedniki w linii Carbo.

Czerń węglowa (carbon black)

Czerń węglowa to barwny dodatek używany do produkcji czarnych łożysk kulkowych z Derlinu®, rolek i polików bloków, w celu ochrony przed szkodliwym działaniem promieniowania UV.

Delrin®

Czarny (lub biały w starszych blokach) materiał do zastosowań na małe jachty i niskie do umiarkowanych obciążenia. Derlinu® używa się do łożysk, rolek i policzków bloków.

Kabłąk

Kabłąk to rodzaj ucha do zaczepiania, które może być otwierane. Otwieranie ucha ma znaczenie przy mocowaniu elementów zamkniętych takich jak pętle bloków o miękkim mocowaniu. Ucha pokładowe i przelotki to typowe przykłady kabłąków.

Koszyki łożysk

Koszyki stosowane w łożyskach mają za zadanie odseparować od siebie rolki i tym samym obniżyć opory tarcia. W produktach firmy Harken montuje się je w kabestanach i bloczkach Black Magic.

Lożyska

Właściwości łożysk są funkcją powierzchni kontaktu, rodzaju materiału, sposobu mocowania i poruszania się. Rodzaje łożysk: Łożyska kulkowe: Bardzo niski współczynnik tarcia; niska/średnia wytrzymałość. Łożyska wałeczkowe: Niski współczynnik tarcia; wysoka wytrzymałość. Łożyska ślizgowe: Średni/wysoki współczynnik tarcia; bardzo wysoka wytrzymałość. Materiał łożysk: Stal nierdzewna jest mocniejsza niż Torlon®, a Torlon® mocniejszy od Derlinu®. Ponieważ stal nierdzewna jest cięższa i trudniejsza w konserwacji, przy dużych obciążeniach stosuje się łożyska z Torlonu®. Powierzchnia kontaktu: Im powierzchnia styku łożyska z bieżnią jest większa, tym wyższy jest współczynnik tarcia, ale jednocześnie wzrasta wytrzymałość. Kulki obciążone są punktowo w miejscach styku, wałeczki obciążone są na całej długości, natomiast łożyska ślizgowe są wyprofilowane do kształtu powierzchni, z którą się stykają na niemal całej swojej powierzchni. W przeciwieństwie do kulek czy wałeczków, łożyska ślizgowe nie są narażone na zgniatanie przez ekstremalne obciążenia, ponieważ mają kształt powierzchni z którą pracują. Ruch (toczenie się, obracanie w koszyku, suwanie): Łożyska ślizgowe (suwane) są bardzo wytrzymałe, natomiast nie posiadają nic, co mogłoby zmniejszyć tarcie pomiędzy stykającymi się powierzchniami. Z kulkami i wałeczkami tego problemu właściwie nie ma, ponieważ nie ślizgają się one po bieżni, jednak wchodzą w kontakt między sobą. Dlatego łożyska wałeczkowe zamknięte są w koszyczkach (unikatowe rozwiązanie Harkena) i odseparowane od siebie.

Nylon Nylatron®

Trwały, lekki materiał kompozytowy o wysokiej wytrzymałości mechanicznej i sztywności, odporny na elektryczność statyczną oraz na ścieranie.

Obciążenia dynamiczne

Obciążenia wymagające częstej regulacji. Tam gdzie siły dynamiczne są wysokie, np. przy trymowaniu, ważniejsze od wytrzymałości materiału na siły statyczne jest zredukowanie tarcia.

Obciążenia statyczne

Obciążenia od lekkich do wysokich, niewymagające częstej regulacji. Ciągły nacisk deformuje materiał, więc ważniejsza od redukowania tarcia staje się wytrzymałość i trwałość materiału.

Powłoka PTFE

Powłoka PTFE, zastosowana wraz z anodowaniem, chroni aluminium przed korozją poprzez uszczelnienie powierzchni przed dostępem wilgoci. Ponadto minimalizuje ona tarcie i zwiększa odporność elementów na ścieranie.

Stabilizatory UV

Światło ultrafioletowe fotodegraduje kompozyty łamiąc ich wiązania chemiczne, pozostawiając je słabe, łamliwe i odbarwione. Jest to powszechne zjawisko w urządzeniach z białymi łożyskami. Wszystkie kompozyty i łożyska stosowane przez firmę Harken są naturalnie odporne na UV bądź pokryte stabilizatorami takimi jak sadza.

Stal nierdzewna

Stal nierdzewna 17-4 PH: ten stop stali jest stosowany w przekładniach, ponieważ poddaje się go hartowaniu uzyskując wyjątkowo wysoką wytrzymałość. Ma on także znacznie większą odporność na korozję od innych hartowanych stopów stali nierdzewnych.

Termoplastyczny Torlon®

Wyjątkowo odporny na zgniatanie i uderzenia materiał łożyskowy, który dobrze znosi długotrwałe użytkowanie i obciążenia udarowe. Łożyska z zielono-brązowego Torlonu stosowane są w produktach Harken wystawianych na największe obciążenia.

Tytan

Ten lekki, twardy metal ma najwyższy stosunek wytrzymałości do masy spośród metali. Tempo korozji ma tak powolne, że nawet po 4000 lat w słonej wodzie korozja spenetrowałaby jego powierzchnię na głębokość odpowiadającą grubości cienkiej kartki papieru. Harken wykorzystuje tytanowe rolki w wysoko obciążonych łożyskach bloczków AirBlocks TTR2.

Zaczep

Zaczep to dodatkowy kabłąk na bloku, który może być zamknięty na stałe lub się otwierać. Służy głównie do zaczepiania końca liny przy tworzeniu talii.